Artikel top billede

"Det er et meget vigtigt led i vores kæmpe strategiskifte," lyder det fra Microsofts marketing- og produktdirektør Erik Kaae om den store cloud-løsning, BPOS.

Microsoft i dansk storsatsning mod skyen

Nu er Microsoft klar med sin nye, store cloud-satsning. Firmaet kan og vil selv. Men hvad med partnerne?

Tirsdag slår Microsoft dørene op til en af selskabets helt store satsninger, når kæmpen fra Redmond for alvor kaster sig ind i cloud-areaen blandt konkurrenter som Google og SalesForce.

Microsoft lancerer nemlig sin nye Business Productivity Online Suite-løsning (BPOS), der er en samling af Microsofts kerneprodukter i cloud-baserede udgaver. For eksempel vil man fremover kunne få adgang til mailsystemet Exchange og vidensdeling via SharePoint i online-udgaver.

Dermed sætter Microsoft handling bag visionen, der blev luftet på Microsofts store partnerkonference sidste år. Og en vision, som topchef Steve Ballmer også fremhævede i et interview med Computerworld nogle måneder senere.

Og nu sker der så noget, fortæller Erik Kaae, direktør for marketing og produkter i Microsoft Danmark. I morgen lanceres nemlig Business Productivity Online Suite, der markerer starten på en ny cloud-strategi.

"Det er et meget vigtigt led i vores kæmpe strategiskifte, som skete for et par år siden. Det er det, vi nu begynder at rulle kraftigt ud," siger Erik Kaae.

"Vi tager nogle af vores kerneprodukter, som har stor omsætning og stor markedsandel, og bringer dem til markedet på en ny måde for kunderne," siger han.

Microsoft kan og vil selv

Helt grundlæggende handler det om, at Microsoft med det nye Business Productivity Online services mindsker kundernes behov for at have hardware installeret lokalt.

"Historisk har det været sådan, at hvis man som kunde ville køre Exchange, skulle man købe hardware fra en leverandør, konsulentydelser fra en partner og software," siger han.

"Det nye er, at man i stedet for at købe hardware, software og konsulentydelser fra en partner, så køber man hardwaren og softwaren fra Microsoft som en service over nettet, svarende lidt til SaaS," siger Erik Kaae, der dog fremhæver, at det ikke betyder, at partnerkanalen skal føle sig truet.

Hvad med partnerne?

Partnerkanalen har ellers tidligere luftet bekymringer over Microsofts nye strategi. Hvis Microsoft frem over vil klare det hele selv, vil det udhule partnernes forretning, lyder argumentet.

Det afviser Erik Kaae imidlertid vil blive tilfældet. Men der vil nok blive tale om, at partnerne skal lave noget andet end hidtil, mener han.

"Det er en rejse for os alle sammen. Hvis du ser på, hvad partnerne lavede for ti år siden, så lavede de også nogle andre ting, end de gør i dag. Partnerne har så løftet deres kompetencer i en anden retning. Det samme vil ske her," siger han.

Ikke færre partnere

Erik Kaae mener derfor, at de partnere, der leverer infrastrukturydelser i form af hardware, setup og installation, måske vil få mindre af den slags, mens der i stedet vokser et nyt behov for integrationsydelser frem.

"Noget af det basale, som partnerne gør i dag, skal de lave mindre af i morgen. Vi tror ikke det forsvinder, men der vil komme en masse nye muligheder for partnerne ved at servicere kunderne i skyen," siger Erik Kaae.

"Jeg tror ikke, der bliver brug for færre partnere. Tværtimod tror jeg, vi har brug for lige så mange konsulentydelser fra vores partnere som hidtil, men det kan godt være, at kompetencebehovet drejer sig væk fra infrastrukturydelser hen til integrationsydelser," slår han fast.

Store forventninger

Selv er Microsoft forsigtige med at slå for hårdt på marketingtrommerne i forbindelse med det nye produkt.

Firmaet fremhæver, at der er tale om en 'evolution' snarere end en 'revolution'.

Men på den lange bane er den danske Microsoft-direktør ikke i tvivl om, at de online-baserede services er vejen frem.

"Vi tror, at om fem år vil halvdelen af alle de løsninger, vi frigiver under navnet BPOS, køre online. Hvis det holder, så er det et markant skifte, der skal til. Det er rigtigt meget, der skal flyttes fra at køre hos kunder, hvor det står i kælderen, til at køre oppe i skyen," siger Erik Kaae..

"Det er en evolution, ikke en revolution. Vi tror ikke, at kunderne slukker for det, de har i kælderen og begynder at køre det i skyen. Men vi tror, at meget af den vækst, der vil komme, vil ske i skyen," siger Erik Kaae.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere