Tirsdag slår Microsoft dørene op til en af selskabets helt store satsninger, når kæmpen fra Redmond for alvor kaster sig ind i cloud-areaen blandt konkurrenter som Google og SalesForce.
Microsoft lancerer nemlig sin nye Business Productivity Online Suite-løsning (BPOS), der er en samling af Microsofts kerneprodukter i cloud-baserede udgaver. For eksempel vil man fremover kunne få adgang til mailsystemet Exchange og vidensdeling via SharePoint i online-udgaver.
Dermed sætter Microsoft handling bag visionen, der blev luftet på Microsofts store partnerkonference sidste år. Og en vision, som topchef Steve Ballmer også fremhævede i et interview med Computerworld nogle måneder senere.
Og nu sker der så noget, fortæller Erik Kaae, direktør for marketing og produkter i Microsoft Danmark. I morgen lanceres nemlig Business Productivity Online Suite, der markerer starten på en ny cloud-strategi.
"Det er et meget vigtigt led i vores kæmpe strategiskifte, som skete for et par år siden. Det er det, vi nu begynder at rulle kraftigt ud," siger Erik Kaae.
"Vi tager nogle af vores kerneprodukter, som har stor omsætning og stor markedsandel, og bringer dem til markedet på en ny måde for kunderne," siger han.
Microsoft kan og vil selv
Helt grundlæggende handler det om, at Microsoft med det nye Business Productivity Online services mindsker kundernes behov for at have hardware installeret lokalt.
"Historisk har det været sådan, at hvis man som kunde ville køre Exchange, skulle man købe hardware fra en leverandør, konsulentydelser fra en partner og software," siger han.
"Det nye er, at man i stedet for at købe hardware, software og konsulentydelser fra en partner, så køber man hardwaren og softwaren fra Microsoft som en service over nettet, svarende lidt til SaaS," siger Erik Kaae, der dog fremhæver, at det ikke betyder, at partnerkanalen skal føle sig truet.
Hvad med partnerne?
Partnerkanalen har ellers tidligere luftet bekymringer over Microsofts nye strategi. Hvis Microsoft frem over vil klare det hele selv, vil det udhule partnernes forretning, lyder argumentet.
Det afviser Erik Kaae imidlertid vil blive tilfældet. Men der vil nok blive tale om, at partnerne skal lave noget andet end hidtil, mener han.
"Det er en rejse for os alle sammen. Hvis du ser på, hvad partnerne lavede for ti år siden, så lavede de også nogle andre ting, end de gør i dag. Partnerne har så løftet deres kompetencer i en anden retning. Det samme vil ske her," siger han.
Ikke færre partnere
Erik Kaae mener derfor, at de partnere, der leverer infrastrukturydelser i form af hardware, setup og installation, måske vil få mindre af den slags, mens der i stedet vokser et nyt behov for integrationsydelser frem.
"Noget af det basale, som partnerne gør i dag, skal de lave mindre af i morgen. Vi tror ikke det forsvinder, men der vil komme en masse nye muligheder for partnerne ved at servicere kunderne i skyen," siger Erik Kaae.
"Jeg tror ikke, der bliver brug for færre partnere. Tværtimod tror jeg, vi har brug for lige så mange konsulentydelser fra vores partnere som hidtil, men det kan godt være, at kompetencebehovet drejer sig væk fra infrastrukturydelser hen til integrationsydelser," slår han fast.
Store forventninger
Selv er Microsoft forsigtige med at slå for hårdt på marketingtrommerne i forbindelse med det nye produkt.
Firmaet fremhæver, at der er tale om en 'evolution' snarere end en 'revolution'.
Men på den lange bane er den danske Microsoft-direktør ikke i tvivl om, at de online-baserede services er vejen frem.
"Vi tror, at om fem år vil halvdelen af alle de løsninger, vi frigiver under navnet BPOS, køre online. Hvis det holder, så er det et markant skifte, der skal til. Det er rigtigt meget, der skal flyttes fra at køre hos kunder, hvor det står i kælderen, til at køre oppe i skyen," siger Erik Kaae..
"Det er en evolution, ikke en revolution. Vi tror ikke, at kunderne slukker for det, de har i kælderen og begynder at køre det i skyen. Men vi tror, at meget af den vækst, der vil komme, vil ske i skyen," siger Erik Kaae.