Computerworld News Service: Da Microsoft fyrede 5.000 mennesker i januar, var der ikke mangel på analytikere, der kunne give en årsag til den første større fyringsrunde i virksomhedens historie.
De mest oplagte angive skurke var ting som den generelle, dårlige verdensøkonomi, Apples fortsatte succes og Wall Streets ønske om at se et Microsoft med mindre overflødigt fedt.
Men den virkelige årsag til fyringerne kan opsummeres med et enkelt ord: Netbooks.
Disse nedbarberede letvægtsbærbare, der koster mellem 1.200 og 2.500 kroner har taget en ordentlig bid af Microsofts bundlinje. Hvis ikke virksomheden finder på en plan, vil dens omsætning stagnere.
Sammen med offentliggørelsen af fyringerne oplyste Microsoft, at omsætningen var steget med magre 1,6 procent i fjerde kvartal 2008 i forhold til samme kvartal året før. Men dette ene tal fortæller ikke hele historien.
Det så værst ud for Windows, mens systemer til servere og relaterede værktøjer oplevede heftig salgsvækst. Windowssalget faldt hele otte procent, mens den serverrelaterede omsætning steg 15 procent.
Netbooks omtalt i fyringsbrev
Microsoft selv mener tydeligvis, at netbooks har skylden for Windows' faldende salgstal. Her er, hvad virksomheden skrev i fyringsmeddelelsen:
"Klientomsætningen faldt med otte procent som et resultat af svaghed i pc-markedet og en fortsat overgang til de lavere prissatte netbooks."
Netbooks er blevet det eneste lyspunkt for pc-leverandørerne, hvor salgstallene stiger, mens resten af pc-markedet står stille. Ifølge IDC blev der solgt 10 millioner netbooks i 2008, og dette tal vil sandsynligvis fordobles i 2009.
Hvorfor er dette så dårlige nyheder for Microsoft? For det første fordi det vurderes, at 30 procent af alle netbooks sælges med Linux installeret. Det betyder, at Microsoft ikke får en øre for Windows fra 30 procent af alle solgte netbooks. I lyset af at netbooks er det hurtigst voksende segment af pc-markedet, vil dette problem for virksomheden sandsynligvis kun blive værre med tiden.
Herudover køber ejere af netbooks med Linux heller ikke Microsoft Office, hvilket igen fratager virksomheden potentiel omsætning for hver solgte Linux-netbook. Så det er ikke overraskende, at Office også viste magre salgstal for det seneste kvartal.
Tjener mindre på Windows til netbooks
Generelt steg salgstallene en smule, 1,9 procent, for Microsofts erhvervsdivision, som står for Office. Men salgstallene for forbrugerversionen af Office styrtdykkede med 23 procent - og det er forbrugerne, der køber netbooks.
Microsoft står også over for andre netbook-relaterede bekymringer. Virksomheden bliver ikke betalt lige så meget for hver kopi af Windows per solgte netbook som per solgte almindelige bærbare eller desktop med Windows installeret.
Der er meget lidt margin at tage af på en maskine til 1.200 eller 2.500 kroner, så Microsoft kan simpelthen ikke tage fuld pris for Windows på disse computere. Og når man kigger på prisen for forbrugerversionerne af Microsoft Office - som regel omkring 1.200 kroner for den billigste version - så er det heller ikke sandsynligt, at ejere af Windows-netbooks er villige til at punge ud for Office. Det giver ikke megen mening at betale lige så meget for et stykke software som for hele sin computer.
Microsoft ser tydeligvis, at der er et problem, og er i gang med at forsøge at løse det. For det første sørger virksomheden for, at Windows 7 kan køre på netbooks, hvilket Vista ikke kan. Når Windows 7 kommer på markedet kan man godt forvente, at Microsoft bruger masser af annoncekroner på at reklamere for styresystemets brug på netbooks i et forsøg på gøre indhug i salgstallene for Linux.
Herudover arbejder Microsoft på reklamefinansierede, webbaserede lavprisversioner af Office. På denne måde kan virksomheden igen få Office-omsætning fra netbook-ejere.
Men vil disse tiltag være nok som modvægt til det generelle fald i omsætning på grund af netbooks? Sikkert ikke. Men det er derfor, virksomheden desperat forsøger at få succes med sine online-forretningsområder. Hvis ikke dette lykkes, vil det være forbi med den høje vækst i omsætning for Microsoft delvis på grund af netbooks.
Preston Gralla er skrivende redaktør på Computerworlds amerikanske søstermedie Computerworld.com og forfatter til flere end 35 bøger heriblandt How the Internet Works (Que, 2006).
Oversat af Thomas Bøndergaard