Artikel top billede

"Vi forventer, at vi kan presse flatrate-priserne endnu mere, fordi vi er koblet op på 2G-nettet, og det må efterhånden være ved at være afskrevet," siger Michael Ørnø, it-driftchef i Post Danmark. Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

Erhvervslivet vinder ved mobilkonkurrencen

Konkurrencen mellem mobil­selskaberne gør det stadig billigere for virksomheder at vælge mobile løsninger.

Det er guf for erhvervslivet, når konkurrencen på det danske mobilmarked er intens. De danske virksomheder efterspørger i stadig højere grad mobile kommunikationsløsninger, og her er der noget at spare.

"Hvis du køber nøjagtig det samme som for et par år siden, så vil de fleste virksomheder nok kunne registrere en prisnedgang," siger administrerende direktør og teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.

Hans firma rådgiver virksomheder om kommunikationsløsninger, og han ser en klar tendens i firmaerne efterspørgsel.

"Mobiltelefonerne er begyndt at spille en langt, langt større rolle i erhvervskommunikation, end vi nogensinde tidligere har set," siger Torben Rune.

En af de virksomheder, der har gennemført en stor mobilsatsning, er Post Danmark. Firmaet lancerede for halvandet år siden et nyt system, der involverede integration af 15.000 smartphones, som i dag kører over 2G-nettet. Telefonerne bruges primært af postbuddene, dels til opsamling af data om pakkelevering, dels til tidsregistrering på postbuddenes ruter.

"Vi overvejede for et par år siden at lave vores eget telefonselskab for at slippe for abonnementet og så købe minutter på grossistmarkedet. Det blev dog droppet, fordi det kræver meget administration at styre alt det her," fortæller it-driftchef Michael Ørnø fra Post Danmark.

I stedet fik selskabet sidst i 2007 en stor flatrate-aftale i stand med TDC.

"Vi forventer, at vi kan presse flatrate-priserne endnu mere, fordi vi er koblet op på 2G-nettet, og det må efterhånden være ved at være afskrevet," siger Michael Ørnø.

Postvæsenet valgte helt bevidst at satse på det ældre 2G-netværk frem for 3G-nettet, som er stærkere inden for dataoverførsel. Der var dog et par faktorer, som blev afgørende for, at det i den sidste ende endte med, at de postansatte skulle bruge 2G-masterne i stedet for det mere moderne 3G-net.

Flere hensyn

"Det er dels et økonomisk spørgsmål og dels et rent dækningsspørgsmål, fordi vores postbude kommer i alle kroge af riget. Pris og dækning er vigtige faktorer, og vi valgte en løsning, der ikke krævede store datamængder og dermed er designet til 2G-nettet," siger Michael Ørnø.

3G-nettet dækker endnu ikke alle afkroge af landet, og det ville forhindre, at dataene i Post Danmarks centrale system hele tiden kan være opdateret. Den nuværende løsning baseret på 2G betyder, at systemet opdateres med det samme, når postbuddet har været ude at levere.

Flere udbydere er en fordel

"Ideen med datafangsten er, at den skal ske i nuet. Når vi afleverer en pakke, skal man kunne se det på nettet med det samme, og ikke når postbuddet kommer tilbage til kontoret og tilslutter sin scanner til systemet.

Realtidselementet er helt klart interessant i en logistiksammenhæng, og datamængden er ikke stor," siger it-driftchef Michael Ørnø og henviser til, at data for en pakkelevering ikke svarer til meget mere end en sms.

På det ældre 2G-net er der tre udbydere i form af TDC, Telia og Sonofon, mens der er fire på 3G-nettet. Her er teleseselskabet 3 den fjerde udbyder. Ifølge Torben Rune er det en stor fordel for de danske virksomheder, at de har flere selskaber at vælge imellem. Her er det ikke prisen, som adskiller dem mest.

"I dag har alle de fire operatørselskaber erhvervsløsninger, og det, der adskiller dem fra hinanden, er mere, at de har forskellig synsvinkel på, hvad de tilbyder," forklarer Torben Rune.

Han vurderer, at de alle er godt med på tilbud til erhvervslivet.

"3 er meget stærk på mobil data, mens Sonofon er stærke på fuldintegrerede løsninger, hvor mobiltelefonerne bliver en del af omstillingsanlæg og så videre. De har hver deres specialitet knyttet til branchen," siger Torben Rune.

Grossist-priser

Post Danmark har en flatrate-aftale i dag, men det er langt fra sikkert, at det også bliver den løsning næste gang, for til den tid har virksomheden et langt bedre overblik over, hvordan forbruget hos medarbejderne er.

"Jeg kunne forestille mig, at vi sender den i udbud, når den skal forlænges. På det tidspunkt kender vi vores trafikmønster, mængden af trafik og behov meget bedre, og jeg tror, at jo bedre, du kender dit behov, jo bedre pris kan du få," siger Michael Ørnø.

Hvis det igen skal være en løsning på 2G-nettet, er der tre operatører, men der er også mulighed for, at de mindre tjenesteudbydere som BiBoB eller UnoTel kunne kapre en lang række kunder med en erhvervssatsning. Torben Rune stiller sig dog tvivlende over for sådan et scenarium.

"Problemet med dem er, at de er en slags grossister, og derfor får de grossistpriser, der i volumen er nogenlunde de samme, som en større erhvervsvirksomhed ville kunne få. Det giver jeg ikke så mange chancer," forklarer Torben Rune.

Ifølge Torben Rune er det prisen, som spiller den største rolle, når virksomheder skal forhandle sig frem til en telepakke hos et teleselskab.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer