ComputerViews: "På længere sigt er vi simpelthen nødt til at få vækst i omsætningen. Derfor synes vi, tiden er inde til et skifte."
Det var ordene fra TDC's bestyrelsesformand, Vagn Sørensen, til Computerworld, da Henrik Poulsen blev præsenteret som ny administrerende direktør og koncernchef i november sidste år.
Knap så bombastisk var den ny topchef selv, men alligevel lagde han op til fremgang i omsætningen.
"Min opgave adskiller sig fra Jens Alders ved, at han har gjort virksomheden mere fokuseret og mere effektiv. Det skal jeg fortsætte med, men jeg skal styrke fokus på toplinjen," sagde Henrik Poulsen dengang til Computerworld.
Modigt udspil fra de to
Kommentarerne fra Vagn Sørensen og Henrik Poulsen er begge meget modige i et dansk telemarked, som er ramt af tilbagegang på TDC's kerneområde, fastnettelefonien. Det seneste kvartalsregnskab fra TDC viste, at antallet af fastnetkunder faldt med næsten 10 procent på et år.
Dertil kommer stagnation på det danske ADSL- og mobilmarked. Det er kun inden for det mobile bredbånd, at vi ser markante vækstrater. Og her halter TDC efter, viser den seneste opgørelse fra IT- og Telelestyrelsen.
I første halvår af 2008 sad TDC på lidt under ni procent af det mobile bredbåndsmarked. Det giver Danmarks største teleselskab en plads som nummer fire efter 3, Sonofon og Telia.
TDC har derfor ikke råd til, at antallet af fastnetkunder rasler for hurtigt ned. Det ved TDC godt.
Derfor præsenterede selskabet i sidste måned sin nye HomeTrio-pakke. En løsning, hvor kunden får internet, tv og telefoni igennem bredbåndsforbindelsen.
Det vil måske give TDC muligheden for at fastholde nogle af de fastnetkunder, som ellers ville skrotte hjemmetelefonen.
Fastholdelse er et nøgleord
I det hele taget hedder nøgleordet hos TDC 'fastholdelse'.
Konkurrencen på det danske bredbåndsmarked er intens, og priserne per megabit falder drastisk.
Hvis TDC vil fastholde kunderne uden at dumpe priserne i samme tempo som konkurrenterne, må TDC tænke kreativt. Og det var, hvad TDC gjorde, da selskabet sidste år lancerede musiktjenesten PLAY.
Men igen er der ligesom med HomeTrio fokus på at fastholde kunder, og når kunderne er på et marked, hvor priserne er faldende, vil det i den sidste ende betyde faldende omsætning.
Dertil kommer elselskaberne, som buldrer ind på det danske bredbåndsmarked med milliard-investeringer.
I sådan et dansk telemarked er det derfor svært at få øje på det sted, hvor virksomheden skal finde de kunder, der skal sikre TDC vækst.
Det gælder især, hvis TDC ikke formår at få en stor fod inden for på det marked, der som det eneste er i vækst; det mobile bredbånd.
Set i det lys må missionen for Henrik Poulsen være at minimere faldet af fastnetkunder, mens markedet for mobilt bredbånd skal erobres. Det må i hvert fald være missionen, hvis den ny topchef skal leve op til sin bestyrelsesformands forventninger: Vækst.