Artikel top billede

Kunderne lander som appelsiner i turbanen, mener administrerende direktør i TraceWorks, Christian Dam.

Dansk softwarefirma blomstrer i krisen

Mens andre virksomheder visner i krisen, har de kolde finansvinde samme effekt som gødning for danske TraceWorks, der endnu engang scorer et tocifret millionbeløb i venturekroner.

Var der nogen, der sagde finanskrise?

Det var der vist, men krisen kradser ikke hos det danske softwarefirma TraceWorks, der netop har kunnet sætte 17 millioner venturekroner ind på kontoen.

Det kan virksomheden, fordi den leverer et produkt, som især er eftertragtet i netop krisetider, hvor virksomhederne har fokus på omkostningerne og gerne vil have sikkerhed for, at de penge, der bruges på markedsføring, er givet ordentligt ud og har den rette effekt.

Sådan forklarer chefen for TraceWorks i hvert fald, at hans virksomhed nu for anden gang på to år har fået tilført et stort millionbeløb i venturekapital.

Trives under krisen

"Det er trist at sige det, men vi trives faktisk under krisen. Marketingcheferne er under pres for at vise, at de penge, de bruger, giver resultater. I øjeblikket hører jeg fra samtlige marketingafdelinger og mediebureauer, at de fravælger offline-aktiviteter og tilvælger online-aktiviteter, fordi de kan måles effektivt. På den måde falder kunderne ned i vores turban," siger administrerende direktør Christian Dam.

TraceWorks modtog i 2007 30 millioner kroner i venturekapital fra Nordic Venture Partner (NVP). Med de nye 17 millioner kroner har NVP investeret næsten 50 millioner kroner i virksomheden og dens online marketingsoftware.

Marketingchefer under pres

De nye penge skal bruges til at udvikle TraceWorks hovedproduktserie, Headlight. Det er et web-baseret værktøj til styring og optimering af markedsføring, der kan dokumentere effekten af de penge, der bliver brugt på reklame.

"Vores kunder er begyndt at tage online marketingsystemer til sig. De henvender sig selv, og stiller også nye krav og ønsker til os om integration til deres egne systemer," siger Christian Dam.

Kunderne vil vide hvem, der køber hvad og hvornår.

"Kundekravene bliver mere og mere specifikke, og det tvinger os til at udvikle på vores løsning. Vi har hele strukturen til vores online marketingplatform på plads. Nu kommer der flere moduler til eksempelvis til kundernes e-mailsystemer eller web analyticssystemer."

Tætte bånd til Indien

Udviklingsopgaverne bliver fordelt mellem udviklere i Danmark og i Indien.

I Danmark har TraceWorks 12 udviklere ansat, mens den indiske afdeling er under opgradering. Christian Dam forventer, at der vil være 15 ansatte i TraceWorks Indien i tredje kvartal.

"Vi overvejer også at ansætte en lokal projektleder i Indien, men indtil videre kan du få en flybillet til 5.000 kroner," siger han.

Online vinder terræn

TraceWorks to stiftere, Anders Lau Nielsen og Morten E. Wulff, ejer stadig over halvdelen af selskabet, mens Nordic Venture Partners ejer resten - på nær et par bidder til småaktionærer.

Virksomheden er stiftet i 2002 og har 30 medarbejdere og 500 kunder i Norden, Storbritannien og Tyskland.

NVP har store forventninger til sit investeringsobjekt. Ikke mindst fordi online markedsføring stadig vinder terræn i forhold til de trykte medier.

"Der er stigende fokus på effektivisering og udnyttelse af eksisterende ressourcer. Derfor bliver TraceWorks løsning stadig mere attraktiv, når virksomhederne skal optimere deres marketingaktiviteter. Det betyder et større marked og potentiale for TraceWorks, og derfor har vi valgt at investere i virksomheden igen," siger Henrik Albertsen fra Nordic Venture Partners.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren