Efter flere år med udenlandske direktører sætter en dansker sig nu i chefstolen i konsulentfirmaet Capgeminis danske afdeling, der beskæftiger 360 i Danmark og 225 i Indien.
Helt grøn i rollen er 41-årige Pia Rybenfeldt dog ikke. Hun har været hos Capgemini de seneste fem år.
"Jeg har siddet i direktionen i nogle år, så jeg har før været tæt på processen. På den måde er det ikke en ny verden, der åbner sig for mig," siger hun.
Alligevel er hun spændt på de nye udfordringer, der venter.
"Det er en virksomhed, jeg trives godt med. Vi har dygtige medarbejdere, så det glæder jeg mig helt vildt til at komme i gang med," siger hun.
Hun vil helst overlade til andre at begrunde, hvorfor hun blev valgt til topposten, men vil gerne komme med et bud.
"Jeg har leveret de resultater, der skal til. Vi er en international gruppe, så jeg tror, man går efter kompetencerne og diversiteten, og så tror jeg, at tiden var inde til at få en dansk direktør," siger hun.
Før hende sad svenskeren Kjell Ulmfeldt i chefstolen.
Vil samarbejde sig ud af krisen
Pia Rybenfeldt mener, at krisen sætter nye krav til virksomheden, hvis den fortsat skal vokse.
Derfor vil hun videreføre en proces, der skal styrke fokus på kunderelationerne.
"En af vores mærkesager er måden, vi samarbejder med vores kunder og andre leverandører på. Det er utroligt vigtigt for Capgeminis vækst. En af vores vigtigste målsætninger er at skabe værdi, der hvor vi leverer hos kunderne," siger hun.
Turbulente tider
Pia Rybenfeldt erkender, at den igangværende finanskrise ikke går ubemærket hen. Flere af Capgeminis vigtige kunder er ramt i stor stil.
"Hvis man ser historisk på det, så har vi altid været stærke inden for telekommunikation og finans, og det vil vi fortsat være i årene frem," siger hun.
"Det er klart, at vi kan mærke, at der specielt indenfor finanssektoren er en hvis tilbageholdenhed på nuværende tidspunkt, og det følger vi dagligt. Der må man tilpasse sig, men det er svært at spå om," erkender Pia Rybenfeldt.
Hun mener dog ikke, at situationen er speciel for netop Capgemini.
"Jeg tror, at alle virksomheder har stor fokus på, hvad der sker i markedet. Det er en meget turbulent tid, men it-branchen er jo i dag en moden industri. Det kommer til at påvirke it-branchen, men jeg tror, at med lidt fornuft, så kommer vi igennem," siger hun.