Du risikerer, at alle dine penge går tabt, hvis en nethandel, hvor du betaler med e-penge gennem betalingsservicen PayPal, går i vasken.
Derfor opfordrer forbrugerombudsmanden nu de danske forbrugere til helt at undgå betaling med online-betalingsservicer.
"Du skal have særdeles god tillid til sælgeren, hvis du skal bruge PayPal. Derfor opfordrer vi til, at forbrugeren kun bruger anerkendte betalingskort til handel på nettet," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Computerworld.
Mistede 100.000
Advarslen kommer efter, at Østre Landsret netop har fastslået, at du ikke kan få tilbageført din PayPal-betaling, end ikke hvis du aldrig har modtaget din vare.
I sagen havde en forbruger stævnet Nordea i forbindelse med en fejlslagen handel på nettet.
Forbrugeren står til at miste 100.000 kroner, som han via PayPal overførte til spilfirmaet OwnYourGame. Pengene var betaling for, hvad retten betegner som"virtuelle ydelser," der skulle bruges i internetspillet EVEonline.
I handler med betalingskort har bankerne pligt til at foretage tilbagebetalinger, men i dette tilfælde er betalingen sket trinvis, hvor pengene først er overført fra forbrugerens Visakort til PayPal før pengene ender på sælgerens konto.
Derfor mener banken, at den kun er involveret i første del af transaktionen - mellem forbrugeren og Paypal- som er forløbet helt efter bogen.
Penge ud i den blå luft
Dommen betyder ifølge Forbrugerstyrelsen, at forbrugerne er helt uden beskyttelse, når de handler gennem betalingsservicer på nettet.
"Du skal være meget forsigtig. Betaling med PayPal og andre udbydere af e-penge svarer efter denne dom til, at du putter pengene i en kurvert, og sender dem ud i den blå luft, " siger Henrik Øe.
Er betaling med e-penge den eneste mulighed, bør du helt lade være med at handle. Når du ikke kan betale med Visakort, er der ofte en god grund til det, påpeger forbrugerombudsmanden.
Sikkerhed betyder alt
Ombudsmanden mener, at sager som denne kan være med til at undergrave tilliden til e-penge.
I PayPals betingelser står der, at sælgeren skal respektere en såkaldt chargeback - tilbageførelse - fra banken. Men når bankerne ikke længere er forpligtigede til at tilbageføre penge, bør det give anledning til overvejelser hos e-penge udbyderne, mener forbrugerombudsmanden.
"E-penge-udbyderne må i fremtiden overveje meget nøje, hvordan de vil sikre forbrugerne. Sikkerhed er helt central, når der handles på nettet, derfor kan man frygte at udbyderne saver den gren over, som de selv sidder på, hvis de ikke gør noget," siger Henrik Øe.