Wien, Østrig: Det er med en alvorlig mine, at senior vice president for Software & Solutions, TSG, Tom Hogan, indtager scenen ved Hewlett Packards årlige softwarebrugerkonference, HP Software Universe 2008.
"Vi står midt i en finanskrise. Det er på samme tid en interessant og usikker tid. Men det er samtidig den bedste mulighed for en virksomhed til at investere i fremtiden," siger Tom Hogan.
Han henviser til en analyse fra IDC, der forudser mere end en halvering af væksten i it-investeringer fra 5,9 procent til 2,6 procent.
"Men som vi ser det, er det ikke 'worst case scenario'. Der kan gå tre år, før vi vender tilbage til den gode vækst, vi havde i 2007," siger Tom Hogan til de mange tilhørere.
I alt er der samlet godt 3.000 deltagere til HP-konferencen i Wien i Østrig.
Innovation frem for nedskæringer
"In the time of crisis the best companies innovate," lyder det videre fra Tom Hogan.
Innovationen skal dog ikke stå alene, mener han.
Og her kommer HP's software ind i billedet.
HP's løsninger inden for it management, information management og business intelligence kan nemlig hjælpe kunderne til at blive mere kosteffektive, hvilket vil frigøre ressourcer til at innovere, lyder det fra selskabet.
Af den samlede omsætning på godt 118 milliarder dollar i seneste regnskabsår udgjorde softwareforretningen i HP lige over tre milliarder dollar. Til gengæld var indtjeningen på software på 460 millioner dollar.
Skønt HP's softwaredivision altså endnu blot er en lille del af den samlede HP-forretning, der også omfatter en hardware- og en servicedivision, mener man alligevel hos HP, at man har noget at byde på.
Selskabet er nemlig med en række opkøb gennem de senere år gået fra at være et selskab, der sælger produkter til et selskab, der leverer løsninger, lyder det.
Penge skal der til
Men det koster mange penge at tage det spring.
Faktisk har HP brugt milliarder af kroner de sidste par år, så selskabets tredje ben, softwaredivisionen, kan få noget at gå på.
Selskabet har således opkøbt flere selskaber, herunder softwareselskabet Mercury Interactive, der udviklede og testede forretningssoftware.
Købet betød, at HP kom op blandt de ledende, når det handler om software til optimering af forretningssoftware, business technology optimization (BTO).
Og senest er også EDS blevet føjet til rækken af HP-indkøb. Købet af serviceselskabet til godt 70 milliarder kroner gavner også softwareforretningen i den forstand, at HP nu udover salg af software også kan være med i implementeringsfasen af den solgte software.
Dermed har HP de sidste tre år brugt over 100 milliarder kroner på opkøb og fusioner for at gøre selskabet til en virksomhed, der sælger løsninger, mere end blot produkter.
Men som Tom Hogan i sin afslutningsreplik sagde:
"Don't waste a crisis".