Jagten på en ny direktør til Yahoo er i fuld gang. Mens der stadig indsamles nye bud på kandidater til chefposten, er bestyrelsen i Yahoo begyndt at se nærmere på få udvalgte personer.
Ifølge The Wall Street Journal er en af de udvalgte 54-årige Arun Sarin, der stoppede som direktør for Vodafone Group PLC i juli.
Det er op til en gruppe af bestyrelsesmedlemmer, at komme med forslag til en kommende direktør, som så skal vurderes af den samlede bestyrelse.
Vagtskifte i Silicon Valley
Yahoo begyndte at lede efter en ny direktør efter Jerry Yang i november meddelte, at han vil træde tilbage fra posten, så snart bestyrelsen havde fundet en afløser.
Jerry Yang, som har været målet for en del kritik, efter et eventuelt salg til Microsoft løb ud i sandet, bliver hos Yahoo som bestyrelsesmedlem.
Med fem år som direktør for Vodafone, passer Arun Sarin ind i kravene fra Yahoos bestyrelse til en ny direktør, som ønsker en veteran indenfor ledelsen af et større tech-firma, og de udfordringer det indebærer.
Kender til markedsudvikling
Arun Sarin, som er født i Indien, men opvokset i USA, var med til at vende kursen for et af verdens største teleselskaber, Vodafone.
Undervejs var han dog udsat for heftig kritik, blandt andet for manglende resultater i den europæiske del af forretningen. Hans evner til at stramme op på budgettet, og stikke kursen ud for en strategi, som blandt andet medførte at Vodafone er kommet ind på markeder i udvikling, herunder Indien og Tyrkiet.
Jerry Yang og Arun Sarin har tidligere stiftet bekendtskab, da de begge har siddet som bestyrelsesmedlemmer i Cisco Systems Inc.
Det er dog langtfra fastlagt hvem tøjlerne skal overdrages til, og så sent som i sidste uge gik rygterne om, at tidligere topchef for AOL, Jonathan Miller, havde planer om at rejse penge til en overtagelse af Yahoo. Selv samme Jonathan Miller har tidligere været på tale som efterfølger til Jerry Yang.
Bredt felt
Andre kandidater, som har været på tale, inkluderer Daniel Rosensweig, tidligere teknisk direktør hos Yahoo, Tim Armstrong, leder af Googles Nordamerikanske reklamesalg, News Corp. direktør Peter Chernin og ikke mindst den tidligere direktør for DoubleClick, David Rosenblatt.
Sidstnævnte, David Rosenblatt, kan være en stærk kandidat, efter han vendte skuden hos DoubleClick, og sikrede øget omsætning, samtidig med at han skar forretningsområder fra, fordi de ikke passede til virksomhedens kernekompetencer.
Ligheden mellem DoubleClick og Yahoo er nærliggende, med over 1.000 ansatte og en forretningsmodel, som både bygger på teknologi og reklamer. Noget Google tydeligvis kunne se, da de i 2007 opkøbte DoubleClick for lige over 3 milliarder dollars.