Den tidligere Yahoo-udvikler Qi Lu, der forlod Yahoo i sommer, bliver ny chef for Microsofts online-forretning, der udgør Microsoft drivaksel i selskabets indædte bestræbelser på at ramme Google.
Qi Lu har arbejdet for Yahoo i 10 år. Han er blevet udnævnt for næsen af Microsoft-manden Brian McAndrews, der nu i stedet forlader Microsoft.
Udnævnelsen kommer, efter online-divisionens hidtidige chef, Kevin Johnson, forlod Microsoft i sommer. Det skete kort tid efter, at Microsoft havde meddelt, at online-divisionen kom ud med så ringe et resultat, at det trak hele Microsofts samlede regnskab ned.
Mens Kevin Johnson i stor udstrækning havde sine kompetencer inden for salg og marketing, er Qi Lu en udvikler-type uden større erfaring med forretnings-udvikling.
At Microsoft vælger at satse på ham understreger, at selskabet vurderer, at det i høj grad er på teknologi-udviklingen, at kampen med Google skal vindes over længere sigt.
På kort sigt tyder meget dog på, at det er andre steder end på det rent teknologiske område, at Microsoft har problemer med at nå op til Google.
Microsoft mangler nemlig brugere og har dermed svært ved at nå den mængde trafik, der skal til, før selskabet for alvor bliver interessant for annoncørerne.