Den efterlyste it-direktør Stein Bagger fra IT Factory, der mistænkes for at have begået bedrageri for mindst 500 millioner kroner havde et indgående samarbejde med to svenske forretningsfolk med plettede papirer.
De to svenskere er dømt for bedrageri og den ene må sågar ikke drive virksomhed.
Alligevel forsvarede Stein Bagger for nylig samarbejdet overfor Computerworld.
"Vi bruger ikke så meget energi på at finde ud af, om en ansat eller en i en ejerkreds har været involveret i noget. Det, der er interessant for os, er, at de betaler deres regninger," sagde Stein Bagger.
Da Stein Bagger skulle fremvise samarbejdspartnere frem til Computerworld i forbindelse med Top 100, henviste han til fire firmaer - alle med med direkte eller indirekte tilknytning til Carl Freer og Mikael P. Ljungman.
Her blev it-firmaerne Media Power Inc. og eCommerce, der begge ejes direkte af Carl Freer og Mikael P. Ljungman således fremhævet af Stein Bagger, der dog også henviste til to andre selskaber.
De to andre firmaer han henviser til har indirekte bånd til svenskerne.
Dragon Phonix med url fra Hong Kong er partner med eCommerce og MMI Holding Ltd. er partner med Dragon Phonix.
Men på trods af, at Stein Bagger ligefrem, havde indgået et samarbejde med de to svenske herrer om et marketingstiltag til Lotusphere i januar, forsvarede direktøren altså samarbejdet.
Et samarbejde der ellers fik en ekspert i brandpleje til at hejse advarselsflaget.
IBM i klemme
IBM er også kommet i klemme i sagen, hvor Stein Bagger hiver de to forretningsfolk ind i rampelyset, når it-giganten store event i Orlando skal løbe af staben.
IBM ville for et par uger siden ikke direkte sige om selskabet ville have en alvorssnak med Stein Bagger vedrørende samarbejdet, men henviste til at man løbende vurderer samarbejdspartnere efter et "code of conduct".
"Forholdet til vores business partnere er reguleret af en kontrakt, der indeholder et afsnit om "Code of Conduct". Vi evaluerer løbende vores relationer med business partnere, men vi betragter denne proces som et internt forhold imellem IBM og den enkelte partner," lyder det fra pressechef Carsten Grønning fra IBM.