Analysehuset Gartner forudser, at 30 procent af alle nye applikationer og kundeløsninger i form af CRM-systemer kører efter SaaS-modellen i 2012.
Det vil ske, fordi der er store besparelser at hente i SaaS-modellen, hvor funktioner leveres og afvikles online. Samtidig er implementeringen af systemerne langt lettere og mindre omkostningstung.
Gartner mener, at der er mellem 25 og 40 procent besparelse at hente på CRM-programmer som SaaS.
En stor del af besparelserne vil være resultatet af, at virksomhederne bliver mindre afhængige af de store eksterne service providere, de såkaldte ESP'er, som kommer til at spille en mindre rolle, når virksomheden kører efter SaaS-modellen.
Lavinen vil rulle
Faktisk var det mindre end ti procent af de virksomheder, der i 2007 og 2008 gennemførte de 100 største SaaS-projekter, der havde brug for at involvere en stor systemintegrator eller havde behov for ekstern konsulenthjælp i det hele taget.
Dermed aftager ESP'ernes rolle med hensyn til design, analyse og drift af CRM-processerne, mener Gartner.
"Efterhånden som brugen af SaaS til CRM stiger, vil ESP'erne få mindre indflydelse på CRM-processerne," siger Michael Maoz, som har titel af vice president og distinguished analyst hos Gartner.
Lavinen af SaaS-løsninger ruller imidlertid først for alvor, når en række af de helt store virksomheder har referenceprojekter at vise frem for omverdenen, mener Maoz.
SaaS-leveret CRM vil vokse hurtigst i call-centerbranchen, med mere end 20 procent om året til 2012.