Reportage: Den hærgende finanskrise ligger som et tæppe over Microsofts store Convergence-konference, der i disse dage løber af stablen i Bella Center i København.
Her er omkring 3.000 Microsoft-partnere og -kunder fra op mod 40 lande forsamlet for at handle, netværke og dyrke forbindelser - alt sammen med fokus på de dansk-udviklede Dynamics-produkter.
Trods de mange partnere, de sædvanlige farverige stande, de sædvanlige jakkesæt, en enkelt større lancering og de sædvanlige skraldespande proppet med brugte papkrus, er det svært at skjule, at ting ikke er, som de plejer.
Mange års fremgang, massivt salg og lutter julelys i øjnene er blevet afløst af en vis påpasselighed. Krisen er her, ingen ved, hvor længe den varer, og nu handler det om at komme igennem den med så meget af skindet på næsen i behold som muligt.
"Verden føles faktisk som et helt andet sted end tidligere. Vi står i et ualmindeligt hårdt finansielt klima, og et eller andet sted, er det vel underligt overhovedet at mødes, når markedsvilkårene er så hårde. Men det skal vi, for vi er nødt til at stå sammen. Nu handler det om at sørge for, at vores kunder kan spare penge og blive mere produktive," lyder det fra Kirill Tatarinov, øverste chef for Microsofts Business-division.
Krisen kan føre til fremgang
Tager man de optimistiske briller på, kan krisen dog også være en vej til fremgang, selv om problemet lige nu er, at ingen ved, hvor længe, den kommer til at vare, eller hvor dyb, den kommer til at blive.
Ifølge Microsoft er øget produktivitet nemlig ord, der klinger højt og længe på popularitets-skalaen, når der er krise i markedet. Og her spiller it en vigtig og central rolle, lyder det forsigtigt optimistiske bud fra Kirill Tatarinov.
"Det eneste, folk er interesserede i i en krisetid, er måder at forbedre deres ansattes produktivitet på. Vores opgave er at levere software, der simplificerer enhver arbejdsgang i en organisation," siger han.
Her kommer Microsofts nye lancering af seneste skud på Dynamics-stammen ind i billedet.
Den nye Dynamics NAV 2009, der lanceres formelt på fredag, er nemlig bygget efter en såkaldt rollebaseret model, hvor de enkelte brugergrænseflader er designet efter brugerens rolle.
Desuden er der tilføjet business intelligence-funktioner og forskellige muligheder for forretnings-analyse.
Microsoft er ikke truet
Forventningerne er dog ikke himmelstræbende, og Microsoft venter, at udrulningen bliver rolig, men stabil.
Ifølge den danske Dynamics-chef, Klaus Holse Andersen, tager det nemlig typisk lang tid, før virksomheder, der allerede anvender en Dynamics-version, skifter til en ny version.
Til gengæld er forventningen, at alle nye kunder vil købe den nyeste version.
Nu er spørgsmålet blot, hvor mange nye kunder, der venter forude. Det afhænger i meget høj grad af, hvor dyb krisen bliver. Og det har også Microsoft svært ved at komme med bud på.
"Vi ved ikke, om krisen kommer til at vare fem måneder, et år eller flere år. Det er klart, at alle er lidt tilbageholdende for tiden, men det betyder jo ikke, at alting går i stå. Der er stadig masser af virksomheder, der har en fin fremtid, når dette her er overstået," siger Klaus Holse Andersen.
Den holdning deler Kirill Tatarinov.
"Man skal huske på, at mange store virksomheder er blevet grundlagt i en krisetid, hvor priserne er i bund, og de i ro og mag kan gøre sig klar, til det økonomiske klima vender igen," siger han.
Microsoft selv er ikke truet. Det i forvejen hovedrige selskab henter fortsat massive summer hjem. For at sætte yderligere gang i salget, har selskabet desuden besluttet at gratis at finansiere køb af ny Microsoft- software i de 12 lande, hvor selskabet i flere år har tilbudt finansieringsmuligheder via Total Solution Financing-programmet.
"Forandringens vinde blæser over os, og vi reagerer alle forskelligt. Nogen søger ly, mens andre sætter vindmøller op. Sagen er, at vi er nødt til at gøre noget midt i mellem. I Microsoft vil nu gøre alt for at understøtte vores kunder i dette forfærdelige økonomiske klima," siger Kirill Tatarinov.
Læs Computerworlds interview med Kirill Tatarinov senere på Computerworld.dk.