Se Jerry Yangs interne afskedsmail til Yahoos medarbejdere.
ComputerViews: Yahoo-chef Jerry Yang efterlader med sin exit det selskab, som han selv har været med til at stifte, i en sørgelig forfatning.
Aktiekursen er i bund, tilliden er i bund, fremtids-udsigterne er i bund, strategien er uklar, identiteten er uklar.
Og bag ham sidder en urolig bestyrelse med flere medlemmer, der først og fremmest har et salg af selskabet for øje.
Derfor virker det både menneskeligt og forretningsmæssigt fornuftigt, at han nu trækker sig, så alle parter kan få lov til at puste lidt ud.
Som landet ligger nu, har Jerry Yang fejldisponeret nærmest alle de steder, hvor det var ham muligt, efter han for omkring halvandet år siden lettere modstræbende overtog posten som topchef, da Terry Semel trak sig.
Den unge iværksætter har trods sin iver og kampgejst da heller aldrig været tilstrækkeligt rustet til at løfte jobbet som øverste chef og øverste strategi-ansvarlige for det store selskab i det komplicerede net-landskab, hvor krigen om internettet hærger - især mellem Google og Microsoft.
Gode råd er dyre
Nu er gode råd dyre for Yahoo's bestyrelse, der skal i gang med at finde en afløser for Jerry Yang.
Det vil kræve en veritabel troldmand at navigere Yahoo gennem klippeskærene, efter den nedkørte kaptajn Yang er gået fra borde med en hel stribe af kuldsejlede redningsplaner plaskende i kølvandet med Microsofts købstilbud og annonce-samarbejdet med Google som de væsentligste.
Headhunterne - der allerede er i gang med at afsøge markedet - har mange punkter på ønskesedlen. Dybest set er det alle punkter, der peger i en helt anden retning end Jerry Yang.
• Den nye topchef skal kunne aflæse trends og strømninger i markedet så godt, at han kan sættte kursen efter de næste trends og strømninger, der tegner sig.
• Den nye topchef skal ud af disse aflæsninger magte at udvikle og formulere en troværdig og klar plan for selskabet, som samtidig giver Yahoo en klar identitet.
• Den nye topchef skal have pondus og kampgejst nok til at følge den pågældende plan.
• Den nye topchef skal have så så meget gennemslagskraft, at investorer, bestyrelse, ansatte og omverdenen kan tro på hans plan.
• Den nye topchef skal have kommunikative evner i den absolutte topklasse og kunne formulere sig på en måde, så folk opfatter ham som en samlende, ledende figur.
Supersværvægter
Yahoo har med andre ord brug for en leder-skikkelse i den absolutte sværvægterklasse.
En, der har strategisk overblik, kan se nye veje, er en samlende figur og som sætte tegne en klar kurs.
Ja, faktisk har Yahoo brug for Barack Obama.
Men også Steve Ballmer kan være med. Han har været en bærende kraft i Microsofts udvikling og strategiske retning (og han kan i parentes bemærket meget vel pønse på et nyt opkøbstilbud nu, hvor den væsentligste modstander er af vejen).
Analytikere og kommentatorer er for længst begyndt at nævne navne på reelle bud på en kommende Yahoo-chef.
Og det er på høje tid, efter både Jerry Yang og Terry Semel har sjosket rundt i cirkler i mange år. Yahoo har trods alt stadig mere end en halv milliard brugere jorden over og burde derfor have alle muligheder for at blive en mægtig spiller på fremtidens internet.
Men det kræver strategisk overblik. Og ledelsemæssige superevner.