Computerworld News Service: Nye værktøjer og tjenester som Yahoo Pipes og Microsoft Popfly hjælper ikke-tekniske brugere i virksomheder med at udvikle og dele mashups. Men det betyder ikke, at det ikke er nødvendigt at involvere it-chefen.
"Det der gør mashups så fordelagtige, kan meget vel vise sig at være den største ulempe, skriver Forrester-analytiker Mike Gualtieri i 'Enterprise Mashups: Lead, Don't Follow'.
"Brugeren starter uden it-afdelingen, men ender i en blindgyde. Eller brugerens simple mashup udvikler sig til en massiv applikation, der ikke er skalerbar eller bygget til integration," siger han.
Først og fremmest er det vigtigt at forstå, hvad en mashup er.
"Mange virksomheder bruger ordet til at beskrive en kombination af hvad som helst. En mashups primære funktion er at give brugeren mulighed for at kombinere data fra to eller flere kilder for at anskue dataene fra en ny synsvinkel," fortæller Mike Gualtieri.
Det er en god idé at uddanne brugerne, inden de får adgang til et mashup-værktøj og hjælpe dem med at vurdere, om det virkelig er en mashup, de har brug for.
Når først brugerne er uddannede, er det vigtigt at yde support i form af helpdesk og produktassistance.
Brugerne bliver afhængige af deres mashups, så de får brug for hjælp, hvis de støder på problemer.
En it-chef kan hjælpe ved at sikre, at mashup-platformen er funktionsdygtig, og at de underliggende datatjenester og -kilder kører.
Mike Gualtieri fortæller, at mange virksomheders mashup-platforme stadig ikke er fuldt udviklede, men efterhånden som brugerne bliver mere og mere fortrolige med Web 2.0-teknologier, bliver disse funktioner en del af virksomhedernes strategier.
"De fleste it-chefer har et mål om at være innovative, og ved at implementere mashups i virksomheden får man samtidig et værktøj til innovation," siger han.
Tre gode råd
1. Udarbejd en politik, der definerer it-support på mashups og gør det klart, at brugerne skal uddannes, før de får adgang til de værktøjer og applikationer, de skal bruge til at udvikle en mashup.
2. Gør det umuligt at snige mashups ind ad bagdøren.
"Hvis man lader det ske, vil man fortryde det, fordi de skaber rod, som it-chefen så skal rydde op i," advarer Mike Gualtieri.
Det er bedre at arbejde sammen med brugerne og lade it-afdelingen stå i spidsen for, hvilke mashups der skal være i virksomheden.
3. Brug det, der er i virksomheden. Mashups er afhængige af de underliggende datakilder. Hvis der er en service-orienteret arkitektur i virksomheden, er de kilder, der udgør den arkitektur, perfekte mashup-kilder.
Men husk at være kræsen: Brugerne skal kun præsenteres for et lille antal tjenester, og grænsefladen skal være simpel.
Oversat af Mille Bindslev