For anden gang i år blev Yahoo droppet, da Google som ventet aflyste samarbejdsaftalen med den mindre konkurrent med henvisning til konkurrenceregler.
"Ved at presse på risikerer Google ikke kun et langtrukket juridisk slagsmål, men det vil også skade Googles forhold til sine partnere. Det ville ikke være til fordel for hverken Google eller for brugerne på lang sigt. Derfor har Google valgt at trække sig tilbage fra aftalen," skriver Google i en pressemeddelelse.
Aftalen der blev underskrevet i juni, ville have placeret Googles annoncer på Yahoo, og overskuddet ville blive delt mellem de to konkurrenter og partnere.
Yahoo og Google udskød frivilligt at iværksætte aftalen indtil først i oktober for at give det amerikanske justitsministerium en chance for at granske aftalens potentielle monopolkonsekvenser.
Men selvom oktober er kommet og gået, har det amerikanske justitsministerium endnu ikke godkendt aftalen, som ellers ville give Yahoo en meget tiltrængt årlig omsætningsmulighed på omkring 4,6 milliarder kroner.
Skader Yahoo
Yahoo har tidligere understreget, at aftalen efter et ville forøge virksomhedens likvide driftsmidler med mellem 1,5 og 2,5 milliarder kroner.
Hvis aftalen falder sammen, vil det skade Yahoo mest, da virksomheden i forvejen har det vanskeligt, og dens aktiepris hænger nede mellem 69 og 75 kroner per aktie.
I forhold til den kritik der er væltet ind over Yahoos ledelse, siden den blev bebrejdet af mange aktionærer for at have afsporet Microsofts forsøg på opkøb, vil det blot puste til ilden, hvis denne aftale ikke bliver til noget.
Umiddelbart før Microsoft forlod forhandlingerne tidligt i maj efter tre måneders opkøbstumult, tilbød virksomheden at købe alle Yahoos aktier for 191 kroner per aktie.
På daværende tidspunkt fortalte Microsofts administrerende direktør, Steve Ballmer, at muligheden, for at Yahoo ville træde ind i en annonceringsaftale med Google, udgjorde en stor del af årsagen bag Microsofts beslutning om at droppe sit tilbud.
Senere kom Microsoft tilbage for at forsøge at købe Yahoos søgeannoncerings-forretning, men Yahoo valgte i stedet den mere begrænsede aftale med Google.