Hvert login på sundhed.dk koster 78 kroner, og hvert besøg på borger.dk koster ni kroner.
Men er projekterne rentable, hvis man medregner besparelser i forhold til for eksempel færre telefonopkald til embedsmændene?
Det spørgsmål skal statslige it-projekter med et budget på over 10 millioner kroner kunne svare på i fremtiden.
Finansministeriet har nemlig udsendt et cirkulære, der siger, at det er et obligatorisk krav at lave en business case til større it-projekter.
"Vi har set eksempler på, at der ikke er blevet lavet business cases, så derfor er det blevet gjort obligatorisk," siger kontorchef Lars Frelle-Petersen fra Finansministeriet.
Værktøj til myndigheder
Han fortæller, at den fælles standard for at lave business cases giver myndighederne mulighed for at sammenligne projekter og i højere grad opbygge kompetencer på området.
Tidligere har det været præget af eksterne konsulenter.
Der er tale om et værktøj for den enkelte myndighed, så der er ikke pligt til at indsende sin business case til Finansministeriet, oplyser Lars Frelle-Petersen.
Målet er at skabe overblik decentralt over de fordele, der måtte være ved at investere i det enkelte it-projekt.
"Det kan både være økonomiske gevinster, men også kvalitative fordele som bedre sagsbehandling," siger han.
ITEK: God idé
Hos ITEK under Dansk Industri roser man ideen.
"Jeg synes, det er rigtigt god idé, at staten nu - omsider - stiller krav om business cases for mellemstore og større it-investeringer," siger direktør Tom Togsverd fra ITEK.
Han forklarer, at langt de fleste private virksomheder gør det allerede.
"Det er simpelthen et kundekrav, at gevinsterne på forhånd kan dokumenteres," siger han.
Direktøren mener, at det er særligt interessant at udarbejde business cases på det offentlige område, fordi mange tidligere undersøgelser har sat spørgsmålstegn ved, om der overhovedet var en gevinst.
"Og navnligt om denne gevinst blev taget hjem - således at frigjort personale kunne overføres til andre områder," siger Tom Togsverd.
"Med et obligatorisk krav om business cases for alle projekter over 10 millioner kroner får vi et skærpet fokus på, hvordan it kan skabe enten serviceforbedringer og/eller effektiviseringer - og dermed mere tilfredse kunder," siger han.