Tyven kunne ikke genkendes på billederne, og det var grunden til, at de tre ejere af spilforhandleren Coolshop i dag blev frikendt for at krænke en indbrudstyv ved at lægge billeder af ham på internettet.
Anklageren havde før sagen anbefalet Datatilsynet at lade sagen falde, men tilsynet insisterede ifølge Coolshops marketingdirektør Jacob Risgaard på at føre sagen af "principielle grunde."
Mange indbrud
I løbet af få måneder havde Coolshop fem gange besøg af indbrudstyve, hvilket fik ledelsen til at lægge links til en cirka to minutter lang flashvideo på nettet i håb om, at det kunne hjælpe politiet med opklaringen af de mange indbrud.
Efterfølgende blev Coolshop anklaget for at have offentliggjort såkaldt personhenførbare data, det vil sige billeder, der afslører tyvens identitet, og det må man ikke ifølge persondatalovens paragraf 26a.
Nylonstrømpen blev afgørende
Anklagen blev fastholdt på trods af, at der på den dør, som tyven brød ind gennem, står, at lokalet er videoovervåget, og der står også, at man ved at gå gennem døren accepterer at deltage i Coolshop tv.
Skiltningen formildede ikke dommeren, som udelukkende frikendte Coolshop, fordi tyven ikke kunne genkendes på billederne, fordi han havde en nylonstrømpe over hovedet.