Mørke mandage på børserne, finanshuse der bukker under og sortsyn, der spreder sig med lynets hast.
Økonomiske kriser er som halsbetændelser. Man glemmer, hvor slemt det er fra gang til gang. Men uanset om man sammenligner denne aktuelle økonomiske krise med 2000/2001, 1987 eller 1929, så skaber den strategiske teknologianvendelse i 2008 muligheder i den aktuelle finanskrise.
Det står lysende klart, at selv den mest avancerede teknologianvendelse ikke sætter økonomiens love ud af kraft - måske snarere tværtimod. De mest digitaliserede virksomheder finder vi i finanssektoren i den rige verden.
Den udnytter informationsteknologien ikke bare til effektiv produktion. men også til produktudvikling og markedsforudsigelser.
Når historien om den igangværende finanskrise skal skrives, vil teknologien få en skurkerolle som meddelagtig i at skabe og distribuere avancerede finansielle produkter, hvor blandt andet de dårlige, amerikanske subprime lån gemte sig og skubbede finanskrisen i gang.
Øget it-anvendelse
Teknologianvendelse er ikke et værn mod grådighed, men øger tværtimod effekten.
Omvendt giver de senere års betydelige investeringer i både infrastruktur og software i danske virksomheder en unik mulighed for at bygge videre og skabe it-løsninger, der kan levere den effektivisering og dermed konkurrencefordel, som er nødvendig for at skabe vækst i krisetider.
Især hvis topcheferne i erhvervslivet virkelig får øjnene op for værdien i strategisk it-anvendelse.
Professor Anders Drejer fra Handelshøjskolen i Århus peger på, at it er med til at effektivisere virksomhedernes processer, og på den måde kommer øget it-anvendelse i fokus i krisetider.
It skaber konkurrencefordele
Intels bestyrelsesformand, Craig Barret, kalder det en modkonjunktur, fordi virksomhedernes ønske om at anvende informationsteknologien til yderligere effektivisering i krisetider resulterer i øget efterspørgsel, der giver en positiv udvikling for it-branchen.
Alligevel kan branchen ikke ånde lettet op. For Anders Drejer understreger netop, at virksomhederne i it-branchen ikke har været gode nok til at give deres kunder indsigten i, hvordan it skaber konkurrencefordele.
Finanskrisen skaber en mulighed for at gå ud og skabe samt kapitalisere på den indsigt. De it-virksomheder og it-afdelinger, der tager fat på eller fortsætter arbejdet med den opgave, har langt bedre muligheder for at komme gennem en krise med så få slag som muligt.
Den aktuelle krise vil normalisere forholdene i it-branchen yderligere. Der vil ske strukturelle tilpasninger, som gør det nemmere at være virksomhed og leder i it-branchen - samt i it-afdelinger kunne man tilføje. For hvad enten lederne er chefer i en it-virksomhed eller it-afdeling, så behøver de ikke desperat lede efter folk.
Mangel på specialister
En øget ledighed vil alt andet lige føre til mindre lønpres og dermed vil næste års udgave af Computerworlds lønstatistikk næppe vise lønfremgange på 7,6 procent blandt de it-professionelle i Danmark.
Men der vil stadig være mangel på specialister mange steder i it-danmark. En mangel, der vil give høje lønninger og særdeles gode forhold for it-professionelle med de efterspurgte kompetencer.
Der er på nuværende tidspunkt næppe nogen, der fortsat tror på, at de går fri af konsekvenserne af den økonomiske krise. Til gengæld er der heller ikke nogen, der kan forudsige effekten af, at vi står med et digitaliseret samfund generelt og et digitaliseret erhvervsliv i særdeleshed.
Det kan have positive konsekvenser både på mikroniveauet i virksomheder og makroniveauet i samfundet. Men det kræver en ledelsesindsats, som it-branchen kan være med til at skabe.