Artikel top billede

Kim Grue, chef for Nordeas online-udviklingsafdeling. Foto: Mikael Rieck. (Foto: Mikael Rieck freelance)

Sådan optimerer Nordea sin hjemmeside

Omhyggelighed, systematik og masser af hårdt arbejde, sikrer finanskoncernen Nordea topplaceringer på Google, når brugerne søger efter finansielle produkter.

Tilbage til hovedartikel

10 gode råd til søgemaskineoptimering

Den nordiske finanskoncern Nordea arbejder intensivt med at være synlig i søgemaskinen Google på to fronter: Køb af AdWords og klassisk søgemaskineoptimering, hvor Nordea fokuserer på den rette HTML-kodning, søgeord og interne links på hjemmesiden.

"Vores primære fokus er, at navnet på hjemmesiden og undersiden står i både title tag'et og URL'en. Det gør nemlig, at hjemmesiden automatisk bliver rangeret højere i en Google-søgning," forklarer chef Kim Grue fra Nordeas online-udviklingsafdeling.

På selve hjemmesiden arbejder Nordea med at få sine produktnavne helt op i overskriften samt at få søgbare ord med i brødteksten.

"Søgning på vores hjemmeside handler jo om, at en kunde sidder med et eller to ord oppe i hovedet, som de skal være i stand til at finde på vores hjemmeside," siger Kim Grue til Computerworld.

Generiske produktnavne

Langt de fleste af Nordeas produktnavne er generiske navne, som dermed giver bedre søgeresultater.

Hvis produktnavnet er et selvopfundet navn, så skal nøgleordene i brødteksten kompensere for produktnavnet. Hvis Nordea eksempelvis havde et produkt, der hed "BoligMax" skal generiske søgeord som "boliglån," "boligsalg" og "hussalg" understøtte overskriften.

"Der er jo ikke mange, der ville søge efter et konstrueret boligprodukt-navn. Internetbrugerne søger jo i stedet efter ord som "boliglån" Derfor kan man kompensere med at få vigtige nøgleord så langt op i teksten som muligt - og gerne skrive dem flere gange for at blive rangeret højere i søgemaskinerne," forklarer Kim Grue.

Nordea benytter i reglen tre nøgle- eller søgeord per underside for at søgeoptimere specifikke produkter.

"Når vi har udvalgt tre søgeord på en side, så forsøger vi at placere dem så højt som muligt i brødteksten - gerne med det vigtigste ord i overskriften og mellemrubrikker. Derpå gentager vi ordene så mange gange som muligt, uden det kommer til at lyde kunstigt," siger Kim Grue.

Linke til undersider

Endvidere satser Nordea i høj grad på at linke til andre produkter fra websitets andre undersider.

"Hvis man søger efter "billån", sørger vi for, at der på samme underside er links til eksempelvis bilforsikringer og andre overvejelser om det at have en bil. Det er både god kundeservice på sitet og gør en god figur i søgemaskinerne," forklarer Kim Grue.

For at blive set på nettet og tilbyde kunderne en brugervenlig hjemmesiden har Nordea to site-managers, der løbende sørger for at søgeoptimere nordea.dk.

"Man er nødt til at arbejde konsekvent med søgeord. Både med hensyn til sin egen struktur på hjemmesiden og med hensyn til at komme højt eller højest i søgemaskinerne mod konkurrenterne," afslutter Kim Grue.

Tilbage til hovedartikel

10 gode råd til søgemaskineoptimering




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren