ComputerViews: Den ene amerikanske præsident-kandidat bliver hånet for aldrig at have sendt en e-mail, mens hans vicepræsidentkandidat sender vigtige email via en Yahoo-konto, der naturligvis bliver hacket.
Den anden arbejder målrettet på at vække græsrødderne ved hjælp af internettets sociale muligheder og har endda ladet nettets præmisser haft afgørende indflydelse på hele sin retorik.
Forskellen på John McCains og Barack Obamas indgang til internettets muligheder er afgrundsdyb. Den ene tilhører den gamle garde, den anden står med i hvert fald et ben i internet-generationens lejr.
Der er ikke noget at råbe Yahoo for, mener Palin
Forskellen blev understreget for et par dage siden, da John McCains vicepræsident-kandidat, Sarah Palin, vågnede op til den chokerende melding om, at man kunne læse flere personlige beskeder og se personlige billeder på hackersitet WikiLeaks. Det kan du læse mere om her.
Oplysningerne stammede fra skærmdumps fra hendes private Yahoo-konto, som hun anvender til personlige beskeder.
Mere vigtig end beskedernes indhold er dog den kendsgerning, at Sarah Palin - der er en af de personer i verden, som er mest i søgelyset netop nu - overhovedet anvender en ukrypteret webmail, der ovenikøbet jævnligt risikerer at blive crawlet af Yahoos robotter for at ramme så rigtigt som muligt med de annoncer, der lægges ind på Yahoo-kontoen.
Sikkerheds-niveauet har med andre ord været i bund, og Sarah Palin har vel kun sig selv at takke for sin skødesløshed.
Sammenholdt med, at hendes chef, den 72 år gamle John McCain, angiveligt aldrig har sendt en e-mail, tegnes der et billede af, at den ene lejr i den amerikanske valgkamp overhovedet ikke har blik for teknologiens nyere strømninger og den indflydelse, som disse strømninger har på især de yngre generationers handlingsmønstre.
Som en komplet modsætning står den demokratiske Barack Obama, der på mange måder er helt fremme i skoene og måske endda er i færd med at tegne konturerne for den måde, hvorpå også kommende politiske kandidater vil udnytte nettet til egen fordel.
Han er med andre ord i færd med at erobre helt nyt land i sin brug af de sociale mediers helt grundlæggende præmis: Nemlig den kendsgerning, at vi alle er både modtagere og afsendere.
We are the change
Hidtil har de amerikanske præsidentkandidater typisk haft en fin hjemmeside med et klart afsender-fokus som for eksempel John McCains 'Country First.'
Barack Obama fokuserer derimod på at udnytte det netværkssamfund, som i meget stort omfang er udsprunget af internettet. Her handler det om være i forbindelse - at connecte - med sine venner og sine venners venner og måske også deres venner. Og samtidig fastholde, at alle i netværket er både afsendere og modtagere.
Dermed står Barack Obama på samme platform som Facebook, LinkedIn, MySpace, YouTube og de øvrige sociale medier.
Connecting-tanken smitter af helt ind i Barack Obamas retorik, der i meget stort omfang bygger på ordet 'vi' - nærmest som om han forsøger at gøre sig til en slags talsmand for en global bevægelse, der via nettet deler holdninger, værdier og connecter med hinanden. "We are the change, we seek," har et af hans slogans lydt.
Det står i stærk kontrast til et af modkandidatens mere klassiske slogans: "McCain for president."
Barack Obama har da også for længst sat alle sejl for at vække den digitale tidsalders disciple. Han vil have bredbånd ud til amerikanerne, han vil udnævne USA's første CTO - en slags teknologiminister - og han vil anvende internettet og connect-tanken til at gøre kommunikationen mellem statsapparatet og borgerne mere transparent.
Siger han.
Om ambitionerne vil munde ud i konkrete handlinger, vil kun tiden kunne vise. Sikkert er det dog, at ideen, visionen og den avancerede brug af internettets netværkstanke er noget, som allerede nu har effekt på hele den politiske scene og dens opfattelse af de muligheder, der ligger i nettets sociale verden.
På nettets frontlinie ved vi, at det er temmelig old school at basere sig på ultraklassiske net-tjenester som email og flade hjemmesider med flade ensrettede budskaber.
Derimod er de sociale medier fremtiden. I hvert fald indtil videre. Til det næste amerikanske præsident-valg i 2012 kan det være helt andre ting, der sætter dagsordenen.
Sagde nogen mobility?