Google 10 år: Det er nu 10 år siden, at to lidt kiksede studerende ved Stanford-universitetet påbegyndte arbejdet med at forvandlet en søgealgoritme til et verdensomspændende internet-imperium.
Denne lukrative søgeforretning blev helt formelt funderet på det patent, U.S. Patent 6.285.999, som Lawrence Page fik godkendt den 4. september 2001.
Allerede fire år forinden, havde Lawrence Page sammen med partneren Sergey Mikhailovich Brin registreret domænet, der i dag kendes af alle internetbrugere: www.google.com.
Og den 7. september 1998 blev et erhvervseventyret uden sidestykke så sat i gang.
Mere kendt end Coca Cola
Ti år efter starten er Google den mest populære dør ud til den virtuelle verden. Med syv milliarder søgninger på månedlig basis har søgemastodonten sat sig på godt 60 procent af det internationale søgemarked, og publikumssuccesen har gjort firmaet urørligt på online-annoncemarkedet.
Samtidig har Google udviklet sig til at blive verdens stærkeste varemærke, ifølge en analyse fra analyseinstituttet Millward Brown, står firmaet stærke end koncerner som Coca Cola og konkurrenten Microsoft. Brand-værdien blev i april 2008 anslået til at være mere end 400 milliarder kroner værd.
Google-navnet står i dag så stærkt i brugernes bevidsthed, at selve det at søge på nettet, er at Google.
Matematik, der giver kassen
Det var i 1996, at Larry Page og Sergey M. Brin fandt sammen og eksperimenterede med en søgemaskine, de kaldte Backrub.
I januar 1998 indsendte man en egentlig patentansøgning for den matematiske model man kalder PageRank.
I september 1998 havde man overbevist både sig selv og andre om, at metoden var holdbar, og de to herrer etablerede Google Inc. - i en garage i Californien. Navnet Google kommer som et ordspil ud fra Googol, som er en matematisk term for 1 efterfulgt af 100 nuller.
I slutningen af samme år havde man indekseret god 60 millioner web-sider, på trods af at søgemaskinen stadig kun var i alfa-test. Siden er det gået stærkt, og allerede to år efter indeholdt Google-indekset en milliard sider.
I fødselsdagsåret 2008 er tallet en billion websider eller 1.000.000.000.000 websider.
Hurtig og effektiv
Googles søgeteknologi viste sig hurtigt at være mere grundig og effektiv end de teknologier som andre søgevirksomheder brugte. Samtidig tiltrak firmaet hurtigt en trofast fanskare, og konkurrenter som Excite, Lycos og Yahoo kunne ikke følge med i Google-folkets tempo.
Søgeteknologien, hvor PageRank kun var en blandt mange, var det unikke element, idet den lagde andre og hidtil uprøvede vurderingskriterier ind i resultatoversigten, først og fremmest baseret på PageRank-systemet.
Filosofien bag systemet er, at jo flere links til siden, jo højere kommer siden blandt de mange resultater.
Google blev også lanceret som en anderledes søgemaskine. Designet var simpelt, lavprofileret og ikke smurt ind i reklamer eller portalfunktioner, som ellers var tidens trend, og den filosofi som mange af de øvrige søgemaskiner forsøgte at arbejde efter.
Men hos Google var der ingen forstyrrende bannerannoncer eller sportsresultater.
Dette sammenholdt med googles garage- og universitetsimaget gav indtryk af en filantropisk virksomhed.
Google opnåede derfor masser af goodwill, hvilket medførte, at firmaet med syvmileskridt hoppede over en bristende dot-com-bobbel, der ved årtusindeskiftet trak tænder ud i en overophedet internet-branche.
Image-skabende nørderier
En vigtig del af Googles markedsføring har hele tiden været det simple, nørdede og ukommercielle - i hvert til fælde på overfladen, for på tiårsdagen er firmaet velhavende i en grad, der ikke tidligere er set i internet-verdenen.
Fundamentet for pengeregnen blev skabt i år 2000, hvor Google begyndte at sælge tekstbaserede reklamer, der var associeret med nøgleord.
Og selv om reklamerne på Googles sider ikke gjorde meget væsen af sig, så var det reklamerne, der gav indtægterne.
Allerede året efter præsenterede firmaet således sit første overskud, og efter yderligere to år, havde firmaet konsolideret sig med et regnskabsplus på 550 millioner kroner.
I forlængelse af den større og større succes, har Google ekspanderet ud over den ganske verdenen, og firmaet åbnede i 2005 også et kontor i Danmark.
Google er da også en utvetydig succes i Danmark, for firmaet sidder bundsolidt på de danske søgninger.
Danskerne elsker Google
Computerworld har i samarbejde med analysefirmaet Userneeds spurgt 1000 danskere om, hvilken søgemaskine de foretrækker. Svaret var rungende klart!
Hele 94 procent af danskerne bruger Google som den foretrukne søgemaskine til at komme rundt på nettet med.
Det er dog ikke kun brugerne, der er vilde med virksomheden.
Google tiltrækker nemlig nogle branchens bedste folk med en meget høj fokus på medarbejdernes velbefindende. Der er god mad, spillemaskiner, massagestole og masser af kreativt spillerum til at tænke nye tanker om fremtidens internet.
Disse tiltag var udslagsgivende for, at det amerikanske magasin Fortune Magazine de seneste to år har kåret Google som verdens mest attraktive arbejdsplads.
Øretævernes holdeplads
Siden begyndelsen har Google løbende udvidet funktionerne på på web-stedet.
I første omgang var det konkrete søgerelaterede forbedringer eksempelvis billedsøgning, men i 2002 opkøbte man det kriseramte DejaNews og udvidede derved forretningsområdet med Google Groups.
Herefter er det gået slag i slag, og i dag er Google en palette af søgeteknologi, tjenester og web-baserede applikationer, der blandt andet omfatter e-mail-tjeneste, kontorpakken, sikkerhedsværktøjer, blog-univers og korttjeneste.
Et andet eksempel på firmaets meget alsidige portefølje er det Google-udviklede styresystem til mobiltelefoner, der hedder Android. Android er Googles forsøg på, at overføre succesen fra nettet til den mobile platform.
I takt med Googles konsolidering af sin magtposition og firmaets udbredelse over nye forretningsområder er kritikken af firmaet blevet mere og mere massiv, og Google er løbet ind i et par solide ørefigner.
På knæ for Kina
Firmaet er blandt andet blevet kritiseret skarpt for at falde på knæ for de kinesiske myndigheder, og med opkøbet af annoncevirksomheden DoubleClick var kritikken så alvorlig, at der skulle en afgørelse på EU-niveau til for at godkende købet af DoubleClick.
Striden stod om hvorvidt de to virksomheders store mængde data om brugernes adfærd på nettet kunne misbruges.
Brugere, organisationer og politikere er således blevet opmærksomme på og til dels også skræmte over, at et enkelt firma har opnået en monopollignende status over det digitale medie, hvilket kan blive et af firmaets største problemer i fremtiden.
De konkurrencerelaterede retssager og milliardbøderne som Microsoft i årevis har kæmpet med, kan således også blive hverdag for Google.
På 10 års-dagen, 7. september 2008, er der dog ingen tvivl: Google er verdens største og mest magtfulde internet-virksomhed, og der er endnu ingen tegn på, at mastodonten vakler.