Google fandt en søge-algoritme, der virkede bedre end nogen andet it-virksomhed kunne hamle op med, og derfor har selskabet den mindst ringe søgemaskine på markedet lige nu.
Sådan karakteriserer manden bag den tidligere danske søgemaskine Jubii, Martin Thorborg, årsagen til succesen for verdens største søgemaskineselskab.
"Men når jeg søger på sex og min kone søger på sex på Google, så får vi det samme resultat. Det er jo langtfra optimalt," lyder kritikken fra MartinThorborg.
Han peger derfor på, at fremtidens søgemaskiner vil være langt mere personorienterede i søgeresultaterne end Google, Yahoo og Microsofts Live Search kan præstere på nuværende tidspunkt.
"Når vi kigger tilbage på aktuelle Google-søgninger om fem år, så vil de være fuldstændigt forældede, og det er ikke sikkert, at Google vil være i front til den tid," siger Martin Thorborg.
Årsagen til at Google kan blive stækket, er ifølge Martin Thorborg, at selskabet spreder sig udover for mange produkter.
Det forklarer han med, at AltaVista for 10 år siden var den mest udbredte søgemaskine, og da AltaVista forvandlede sig til en portal, røg populariteten lige med det samme.
"Vi gik alle mod portal-tankegangen i slutningen af 1990'erne, hvorimod Google koncentrerede sig om ét kerneprodukt - nemlig søgninger. Microsoft spreder sig jo også ud på alle mulige områder, men så bliver det meget nemmere at overhale virksomheden på de områder, hvor Microsoft ikke står så stærkt," siger Martin Thorborg.
Bliver for stor
Problemet for Google er dog ifølge Martin Thorborg, at selskabet er fanget af sin egen succes, hvor aktionærerne og andre interessenter konstant forventer vækstrater.
når søgemaskine-forretningen ikke kan udvides mere, så er selskabet tvunget ud i mere eller mindre succesfulde bi-produkter.
"Jeg er ret sikker på, at Googles magt vil være mindsket om nogle år, fordi virksomheden bliver for stor og bureaukratisk. Innovations-evnen forsvinder simpelthen, og det åbner et stort hul for nye og bedre søgemaskine-selskaber," pointerer Martin Thorborg.
Han understreger dog, at fordi Google er blevet en så stærk magtfaktor på nettet, så vil selskabet ikke forsvinde ud i den blå luft inden for de næste ti år.
Læs mere om Google i fredagens trykte udgave af Computerworld