I denne uge kan verdens største søgemaskine-selskab, Google, fejre sin 10 års fødselsdag.
Faktisk er det 12 år siden, at de to lidt kiksede studerende ved Stanford-universitetet, Lawrence Page og Sergey Mikhailovich Brin, påbegyndte arbejdet med at forvandle en søgealgoritme til et verdensomspændende imperium med interesser indenfor en lang række internet-relaterede erhvervsområder.
Men først to år efter det indledende arbejde med søgemaskinen stiftede de to studiekammerater det selskab, som de fleste danskere benytter hver dag for at finde rundt på milliardvis af hjemmesider på internettet.
Fra garage til guldmine
Google begyndteunder ringe vilkår i en garage i Californien, men fik på ganske få år skabt det måske stærkeste brand i it-verdenen lige nu - helt uden at reklamere for selskabets tjenester i andre medier.
Budskabet om søgemaskinen gik ganske enkelt fra mund til mund og rejste sig i stort og stærkt i støvet fra dotcom-boblens bristen.
Google-søgemaskinen er sammen med Tim Bernes-Lees udvikling af World Wide Web og opfindelsen af browseren årsagen til at internettet har fået sit mainstream-gennembrud, hvis man spørger professor Niels Ole Finnemann, der leder Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet.
"Der har været andre søgemaskiner, men de kunne slet ikke navigere rundt i informations-havet på nettet så godt som Google. For rigtig mange mennesker ville det stadig være en katastrofe, hvis Google forsvandt," siger Niels Ole Finnemann.
Kombinationen af brugernes loyalitet og forretningsmæssig snilde har gjort Google til big business.
Selskabet omsatte i 2007 for 83 milliarder kroner på dets reklametjenester og annoncer, hvilket gør Google til en af de helt tunge it-sværvægtere.
Altafgørende for danske virksomheder
For danske virksomheder er det altafgørende at ligge højt i Google-søgninger, fordi søgemaskine-selskabet sidder solidt på de danske søgninger.
Klager over Google
Men sådan behøver det ikke at være i al fremtid, hvis man spørger en ekspert i e-handel og forretninger i web 2.0-verdenen.
"Den dag konkurrenterne har bedre søgemaskiner, så er internet-brugerne så illoyale, at vi vælger de bedste produkter," lyder det fra Professor Jan Damsgaard, der leder af centret for anvendt it ved Copenhagen Business School.
Han peger dog på, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogen søgemaskiner, der når lederstjernen fra Silicon Valley til sokkeholderne.
Det skyldes, at Google er så magtfuld på nettet i kraft af sin popularitet - og har skruet sin egen forretningsmodel helt rigtigt sammen fra begyndelsen.
"For Google handler det om, at selskabet har udviklet en overlegen søgemaskine og tjent mange penge på en masse annoncører, der til gengæld ikke lægger særligt mange penge hver især. Mange bække små gør som bekendt en stor å," lyder forklaringen fra Jan Damsgaard.
I modvind på nettet
I takt med Googles konsolidering af sin magtposition og firmaets udbredelse over nye forretningsområder er kritikken af firmaet blevet mere og mere massiv, og Google er løbet ind i et par solide ørefigner.
Firmaet er blandt andet blevet kritiseret skarpt for at falde på knæ for de kinesiske myndigheder og med opkøbet af annoncevirksomheden DoubleClick var kritikken så alvorlig, at der skulle en afgørelse på EU-niveau til for at godkende købet af DoubleClick.
Striden stod om hvorvidt de to virksomheders store mængde data om brugernes adfærd på nettet kunne misbruges.
Brugere, organisationer og politikere er således blevet opmærksomme på og til dels også skræmte over, at et enkelt firma har opnået en monopollignende status over det digitale medie, hvilket kan blive et af firmaets største problemer i fremtiden.
De konkurrencerelaterede retssager og milliardbøderne som Microsoft i årevis har kæmpet med, kan således også blive hverdag for Google.
Men endnu er der ingen tegn på, at den største internet-virksomheder vakler i de mange skudsmål.
Læs meget mere om Google i den trykte udgave af Computerworld-avisen fredag 5. september