Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Her er fem håbløse fejl i din kravspecifikation

It-Akademiet: Professor fra IT-Universitetet fortæller her om fem typiske fejl i kravspecifikationer. Læs hvad du som it-chef bør tjekke din kravspecifikation for.

Kravspecifikationen er bindeled mellem kunde og leverandør - går det galt her, kan hele projekter kuldsejle.

Derfor bør du omhyggeligt gennemgå din kravspecifikation for en række typiske faldgruber, anbefaler professor Søren Lauesen fra IT-Universitet i København.

En klassisk fejl er, at specifikationen enten er for løsningsfokuseret eller forretningsfokuseret.

"De kan være for løsningsorienterede, så der højst er en enkelt leverandør, der kan opfylde dem; de kan være så forretningsorienterede, at leverandøren ikke kan påtage sig ansvaret for dem; eller de kan gøre det svært at sammenligne leverandørernes tilbud," siger Søren Lauesen.

Eller også er kravspecifikationerne simpelthen for uklare og upræcise, forklarer Søren Lauesen.

"Det vil sige, at man ikke kan afgøre, om kravene er opfyldt," siger han.

Problemet består altså i, at man ikke kan dokumentere, om kravene er indfriet.

Støt forretningen

Et nok så væsentligt punkt at have sig for øje er, at kravene skal støtte de formål, man har med systemet. Skønt det måske lyder ligetil, er det ikke altid tilfældet i praksis.

"Selvom kunden får opfyldt kravene, bliver de egentlige behov og forretningsmæssige mål ikke nået," siger professoren.

Et andet problem kan opstå, hvis kravene i for høj grad understøtter eksisterende arbejdsgange.

"Så bliver der ikke plads til nytænkning eller kreativ udnyttelse af de systemer, der kan tilbydes," siger Søren Lausen.

Lad være med at udskyde

Til sidst advarer professoren mod at skubbe det vanskelige i processen.

Han forklarer, at store dele af funktionaliteten typisk leveres tidligt, og kunden tager dele af systemet i brug.

"De vanskelige ting udskydes til senere. Det viser sig til sidst, at leverandøren ikke kan levere disse vanskelige ting, men på grund af det fremskredne tidspunkt bliver kunden nødt til at acceptere systemet alligevel," siger Søren Lausen.

Fem farlige fejl ved kravspecifikationer

Her følger fem farlige fejl ved kravsspecifikationer:

1.
Kravene er på et forkert behovsniveau - for løsnings- eller forrretningsfokuserede.

2.
Kravene er for upræcise til, at man kan verificere dem.

3.
Kravene afspejler ikke de formål, som man har med systemet.

4.
Kravene afspejler i for høj grad de eksisterende arbejdsgange.

5.
Man udskyder de vanskelige ting til sidst.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere