Chip-fabrikanten Intel byder konkurrenterne Nvidia og AMD's ATI Division op til dans med sin kommende grafik-chip Larrabee, der skal understøtte både OpenGL og DirectX API'er.
Intel vil målrette Larabee til det private forbrugermarked og dets mange dedikerede spil-forbrugerere, hvor chippens 16 til 48 kerner - alt efter formålet - vil kunne forbedre grafikken væsentligt.
Dermed mener Intel, at selskabet er klar til at konkurrere mod Nvidia og ATI Division på 33 milliarder-markedet for grafik-chips.
Larrabee vil efter planen være klar til grafikkortene i 2009 eller 2010, skriver New York Times.
Har lært at fejltagelserne
Intel har ellers flere fejlslagne forsøg med chips uden for sin x86-hjemmebane. Blandt andet Itanium og 432, der aldrig er blevet benyttet i mainstream-computere.
"Denne gang er vi oppe på højde med Itanium og 432, men vi har lært af vores fejl," siger Intels chef-arkitekt og manden bag Larrabee, Doug Carmean, til New York Times.
Intel forklarer samtidigt, at arkitekturen i Larrabee gør det muligt at dele flere software-bibliotekter med Pentium-chippen, som den kører på, hvilket gør grafikafviklingen hurtigere.
Konkurrent klar med 800 kerner
Intel spår, at Larrabee-arkitekturen vil være med til at revolutionere computer-industrien i de kommende år.
"Vi forventer, at Larrabee kick-starter en verdensomspændende indsats for at optimere til de hundrede og tusinder kerner, som forventes at blive brugt i fremtidens computere," siger selskabet til vnunet.com.
Analytikere forventer dog, at AMD's ATI og Nvididas kommende grafik-chips vil have henholdsvis 800 og 256 kerner og dermed alene i antal klart vil overgå Intels Larrabee-chip.