Man skulle ikke tro det kunne lade sig gøre, men den nye søgemaskine Cuil påstår at have over 120 milliarder hjemmesider i indekset. Mange vil måske mene, at der bare er tale om overdrivelse og PR-stunt, men folkene bag er ikke hvem som helst i branchen.
I 2004 solgte Anne Patterson sin søgeteknologi, kaldet Recall, til Google, og arbejdede efterfølgende hos Google. Men hun var ikke helt tilfreds med firmaets filosofi og opførsel, og derfor forlod hun foretagendet i 2006, for at starte forfra og lave sin egen søgemaskine, Cuil.
Tunge drenge
Folkene bag Cuil, som udtales "cool," er ikke hvem som helst indenfor søgemaskine-teknologi. Sammen med Anne Pattersons mand, Tom Costello, som udviklede søgemaskinen Xift i 1990'erne, og senere en analyse-motor for IBM, består holdet af to andre eks-Google medarbejdere, Russel Power og Louis Monier.
Mens Russel Power var en af Anne Pattersons kolleger hos Google, har Louis Monier dybdegående erfaring fra flere firmaer. Før Google var mere end bare et idealistisk garageprojekt, var Louis Monier CTO for søgemaskinen AltaVista. Senere var Louis Monier med til at udvikle Ebays søgeteknologi.
Ideen med Cuil er at fokusere på indholdet af hjemmesiderne, og levere kontekst-relevante nøgleord og forslag, efterhånden som man søger.
Mere layout-orienteret
Søgeresultaterne vises i et layout, som nærmere ligner et magasin, end klassiske søgeresultater. Blandt andet er resultaterne gerne suppleret med et billede, og der præsenteres kategorier på flere forskellige måder.
"Vores hold har en anden tilgang til søgning. Ved at bruge vores ekspertise indenfor søgearkitektur og relevans-metoder, har vi bygget en mere effektiv søgemaskine på fra bunden. Internettet er vokset, og vi mener at det er på tide, at søgning følger med," udtaler Anne Patterson i en pressemeddelelse fra Cuil.
Indtil videre er den danske funktionalitet begrænset, alt efter hvad man leder efter.