Computerworld News Service: Microsofts omsætning steng med 18 procent for både selskabets fjerde regnskabskvartal og det samlede regnskabsår, mens Microsofts Online Services Business (OSB), fortsætter med at halte.
I det fjerde regnskabskvartal - der sluttede med udgangen af juni - landede Microsoft en omsætning på 76,5 milliarder kroner, hvilket svarer til en vækst på 18 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.
Omsætningen ligger en kende over det niveau, som analytikerne havde forventet.
Indtjeningen i kvartalet landede på 27,5 milliarder kroner, hvilket er lige under analytikernes forventninger.
Stor fremgang
I det samlede regnskabsår, der ligeledes sluttede 30. juni, omsatte Microsoft for 292 milliarder kroner, hvilket ligeledes svarer til en stigning på 18 procent i forhold til forrige år.
Også når det gælder det samlede år ligger resultatet over analytikernes forventninger.
Mens Microsoft generelt således har præsteret ganske godt, ser det anderledes ud med Microsofts online-forretning, som selskabet ellers lægger stor betydning i, i det det er denne online-forretning, der primært er våbnet i selskabets kamp mod Google.
Microsofts online-forretning landede en omsætning på godt fire milliarder kroner i fjerde regnskabs-kvartal mod 3,2 milliarder kroner i det tilsvarende kvartal i fjor.
Forretnings-enheden indkasserede dog samtidig et massivt tab på 2,4 milliarder kroner i netto-indtjening, hvilket er mere end dobbelt så meget som i det tilsvarende kvartal et år tidligere.
For hele året tabte OSB-enheden knap seks milliarder kroner i drifts-indtjening mod omkring 30 millioner kroner i fjor.
Microsoft meddeler, at antallet af søgninger og sidevisninger steg, men at det har knebet med at udnytte stigningerne til at tjene penge. Det skyldes strammere annonce-budgetter og hård konkurrence på området.
Ifølge Microsoft steg antallet af annoncører på selskabets annoncerings-platform med 28 procent i forhold til forrige år.
Skuffet over aktiemarkedet
Det er OSB-divisonen, der på Microsofts vegne i de seneste måneder har forsøgt at købe Yahoo og senest har været i drøftelser med AOL om et muligt samarbejde.
På trods af den samlede fremgang, dykkede Microsofts aktiekurs i går med næsten seks procent.
Selskabets finansdirektør, Chris Liddell, siger, at Microsoft er skuffet over, at aktiekursen ikke reflekterer selskabets positive finansielle resultater.
Han anerkender dog effekten af "usikkerheden om udfaldet af Yahoo-diskussionerne. Han siger, at Microsoft er meget fokuseret på de "faktorer, der fortsat er under vores kontrol."
Den Microsoft-division, der har klaret sig bedst, er selskabet Business Division, der blandt andet har Office blandt produkterne.
Dernæst fulgte Client, der blandt sin produktportefølje har blandt andet Vista.