Artikel top billede

SAP-kunder tvinges over på dyrere support-løsning

SAP vil fra januar tvinge kunderne over på selskabets luksus support-niveau. Det giver bedre support - men også højere priser. "Brok dig," lyder rådet fra analytiker.

Computerworld News Service: SAP's kunder vil fra januar 2009 blevet overført til selskabets højt-placerede enterprise-support, der blev lanceret i maj, meddeler SAP.

Det vil betyde, at mange af SAP's kunder vil få et højere service-niveau end i dag, men også, at der venter højere priser forude.

Den såkaldte Enterprise-support vil erstatte de hididige muligheder, der hedder Standard og Premium. Den nye ordning inkluderer support døgnet rundt, løbende kvalitetets-tjek, rådgivning og avanceret support, når det drejer sig om at implementere udvidelser til selskabets ERP-pakker, hedder det.

Nuværende SAP-kunder, som allerede er blevet overflyttet, vil allerede nu begynde at modtage ydelserne, men vil først opleve prisstigninger til januar, meddeler SAP.

Forrester-analytiker Ray Wang skriver i en kommentar, at det efter alt at dømme er pres fra konkurrenter som Oracle, der har ført til trækket.

Han nævner også SAP's nylige beslutning om at neddrosle udrulningen af selskabet on-demand Business ByDesign-produkt til mellemmarkedet. SAP har meddelt, at selskabet har brug for først at se, om der er nok penge i projektet.

SAP's "manglende evne til at skalere BBD på en en omkostnings-effektiv måde samt forsinkelserne i at føre BBD over på den nye NetWeaver 7.1-platform har ført til massive tab af potentiel omsætnings-vækst," siger Wang.

Ray Wang noterer desuden, at SAP har fastholdt prisen for vedligeholdelse på 17 procent af licens-prisen i mere end 10 år.

"Vedligeholdelses-afgifter fortsætter med at underminere værdien af de faste licenser. Med 22 procent af netto-prisen betaler kunderne, hvad der svarer til to gange den faste licens, i løbet af en typisk ejercyklus på 10 år," siger han.

Han anbefaler, at kunder begynder at overveje at lade vedligeholdelse overgå til alternative leverandører og samtidig protestere til SAP over prisforøgelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere