Houston, Texas: Windows Vista har fået mange tæsk siden lanceringen i 2006, og nu skal det være slut med at lade konkurrenterne tage ordet og kritistere systemet.
Sådan lyder budskabet fra Microsoft, der på selskabets store partnerkonference, som i disse dage løber af stablen i Houston, Texas, forsøger at gejle sine partnere tilstrækkeligt op til igen at juble over Vista.
Budskabet kom fra Brad Brooks, corporate vice president for de forbruger-relaterede Windows-produkter, efter analysehuse er begyndt at melde, at Vistas overvældende dårlige omdømme kan få direkte konsekvenser for hele Microsoft-forretningen.
”Windows Vista er omgærdet af mange myter. Men vi ved, at sandheden er meget anderledes. Og den sandhed skal vi til at fortælle til alle nu. Nu sætter vi en streg i sandet,” lyder det fra Brad Brooks.
Til det formål afsætter Microsoft derfor ifølge ham et større millionbeløb, der skal bruges til en stor reklame-kampagne, som skal forsøge at sælge budskabet til verden om, at Vista i dag fungerer langt bedre, end rygterne vil vide.
Sikkert er det da også, at Windows Vista ikke fungerede ordentligt, da styresystemet blev lanceret.
Erkender fødsels-vanskelighederne
Dengang væltede det ind med kritik og utilfredse røster over, at den helt nye arkitektur og det kraftigt hævede sikkerheds-nivau i Vista blandt andet krævede besværlig installering af forfærdeligt mange nye drivere.
Det fik mange til at fravælge systemet – ikke mindst virksomheder, der klager over blandt andet de kompatibilitets-problemerne, der har omgærdet systemet.
Microsoft mener, at den svære fødsel i høj grad blev udnyttet af Microsofts ”højtråbende” konkurrenter til at sværte Vista til.
”Men vi ved, at det stille flertal har gode erfaringer og er meget tilfreds med Vista. Faktisk forstår de ikke, hvad al balladen skyldes,” siger Brad Brooks.
Microsoft erkender, at der har været mange fødselsvanskeligheder med Vista. Til gengæld kører systemet nu, som det skal, og den største barriere for det videre salg er derfor myten om Vistas elendighed, mener Microsoft.
Noget er der nu alligevel om snakken. I hvert fald besluttede mægtige Intel fornylig at skippe opgraderingen til Vista for selskabets 80.000 ansatte.
Sikkerhed
En af grundene til, at Vista især i tiden efter lanceringen var en vanskelig dame at danse med, var, at Microsoft havde skærpet sikkerheds-indstillingerne i systemet markant.
Og det har virket, bedyrer Brad Brooks. Systemet har ifølge Brad Brooks nemlig haft 20 procent færre sikkerhedsproblemer end den meget mere populære forgænger, XP, havde i sit første leveår.
Han mener, at kunderne langsomt er begyndt at indse, at Microsoft gennemtvang store ændringer med Vista med et formål.
”Forandringerne var smertefulde. Men nu begynder brugerne at se fordele. Antallet af nedbrud og manglen på drivere er faldet dramatisk, og vi sætter ikke farten ned,” siger han.
Kom dog i gang nu
Den nye agressive kampagne skal ikke mindst tjene til at få budskabet ud om, at de virksomheder, der fravalgte Vista på grund af problemerne, lige så godt kan komme i gang nu.
For som Microsoft tidligere har bedyret, kommer næste Windows-generation, Windows 7, til at bygge på samme platform som Vista.
Overgangen fra Vista og til Windows 7, der ventes på gaden i begyndelsen af 2010, bliver derfor nem, mens overgangen fra XP til Windows 7 til gengæld kan blive vanskelig.
”Vista er en langsigtet investering, der går videre til Windows 7, og det er nu tiden til at foretage den investering,” siger han.
Brad Brooks mener også, at Vista kompatibilitets-problemer er stærkt overdrevne.
For at underbygge påstanden har Microsoft lanceret et såkaldt kompatibilitets-center på nettet. Det er en database med en komplet liste over de enheder, programmer og systemer, som er kompatible med Vista.
”Nu skal vi tilbage på banen. Windows Vista er et godt produkt, og vi er nødt til at råbe så højt, at vores kollektive røst bliver hørt. Bare vent og se. Der kommer et crescendo i de næste måneder, hvor vores budskab skal ud over rampen,” lød budskabet fra Vista-chefen