Houston, Texas: Fremtiden er på nettet, og der vil den forblive.
Sådan lyder det entydige budskab igen og igen på Microsofts årlige partner-konference, der i disse dage løber af stablen i Houston, Texas, med deltagelse af mere end 10.000 Microsoft-partnere fra hele verden.
Hovedlinjerne for konferencen udspringer ikke mindst af den tiltagende økonomiske afmatning, der har ramt især de vestlige lande og som i høj grad også kan mærkes i it-industrien.
Afmatningen har i stort omfang fået køberne af it-systemer til at sætte en fed ring om tre ting, som de vil have it-investeringerne til at hjælpe dem med, lyder det fra Microsoft.
De tre ting er bedre produktivitet, øget konkurrence-dygtighed og bedre styring af omkostningerne.
Centralt i Microsofts tilbud på området står indholdsstyrings-redskabet Sharepoint, der ifølge Microsoft har haft et så eksplosivt salg i de seneste år, at det er et af Microsofts hurtigst-voksende produkter nogensinde.
Alene sidste år solgte Microsoft Sharepoint – der forbedrer integrationen med Microsoft Office markant - for mere end fem milliarder kroner.
"For tre år siden vidste ingen, hvad Sharepoint var. I dag kan kunderne ikke få nok. De råber og skriger hele tiden efter mere af Sharepoint. Det har været en helt eksplosiv udvikling," siger Eduardo Rosini, corporate vice president for Microsofts globale forretning for små og mellemstore virksomheder, til Computerworld.
Det varmeste emne netop nu
Det måske varmeste emne i Microsoft lige nu er imidlertid Microsofts versionering af det net-baserede software as a service (SaaS)-begreb, som som selskabet kalder 'software + services'.
Det lidt alternative navn skyldes, at det i software-selskabet Microsofts optik er mest fordelagtigt, at der fortsat findes software på enhederne, der til gengæld skal indgå i en situations-bestemt symbiose med de net-baserede produkter.
Overfor de mange tusinde partnere forsømmer Microsoft på partner-konferencen ingen lejlighed til at fortælle, at 'software + services' er kommet for at blive.
Og at flere og flere programmer i fremtiden vil blive baseret på samspillet mellem dels den traditionelle software, der er indbygget i en enhed, dels software på nettet – i skyen, som det hedder.
Ideen blev for alvor skubbet over rampen for flere år siden.
Det skete ikke mindst til Microsofts partner-konference sidste år, da selskabets driftsdirektør, Kevin Turner, netop talte om at give selskabets kunder et valg. Det kan du læse mere om her.
Nu er tiden imidlertid kommet til at sætte ekstra tryk på budskabet, der da også bliver gentaget igen og igen af alle Microsofts topchefer, der er til stede på den store partner-konference.
"Det handler om at give Microsofts kunder mulighed for at vælge, fordi deres systemer bliver stadig mere komplekse. De skal kunne kontrollere, men også handle hurtigt," siger Stephen Elop, nyudnævnt øverste chef for hele Microsofts business division.
Vi vil have partnerne med os
"Alle partnerne og kunderne skal forstå, at meget har ændret sig. Og at vores forretning fortsat er ved at forandre sig til at være baseret på 'software + services'," siger Stephen Elop.
Samme melding kommer fra Michael Risse, vice president for Microsofts afdeling for små og mellemstore virksomheder.
Han fortæller til Computerworld, at han i disse dage bruger al sin tid på at overtale Microsofts partnere til at tage ideen om netbaseret software til sig. Men at mange er skeptiske.
"De skal til at tænke i nye indtægtsmuligheder og nye måder at gribe tingene an på. Mange er skeptiske, og Microsofts mål er at få alle partnerne til at tænke positivt om 'software + service'. Vi er faktisk nået langt, hvis det lykkes," siger han.
Han fortæller, at en del af Microsofts partnere ikke er trygge ved omstillingen.
Det skyldes især, at Microsoft med beslutningen har besluttet at træde ind på et område, der traditionelt har tilhørt partnerne, nemlig det direkte salg til kunderne.
Microsoft har nemlig besluttet at tilbyde sig selv som hosting-selskab på lige fod med selskabets egne hosting-partnere.
Det betyder, at kunderne selv kan vælge, om de vil lade deres løsninger hoste hos Microsoft, hjemme hos dem selv eller hos en partner.
"Når partnerne hører om direkte salg, tænker de straks på Dell, hvor partnerne ingen rolle spiller. Men sådan bliver det ikke hos os. Vi henter mere end 90 procent af vores omsætning via partner-kanalen, og det er klart, at vi vil have partnerne med os i denne omstilling," siger Michael Risse.
Følg med i Computerworlds reportager fra Microsofts partner-konference i Houston, Texas, de kommende dage.