Mens Microsoft i offentligheden i den seneste tid har trukket flest overskrifter for selskabets bestræbelser på at overtage Yahoo, slås selskabet internt med helt andre konkrete udfordringer
Op til Microsofts årlige partner-konference i Houston, Texas, der begynder tirsdag, ligger det nemlig fast, at Microsoft mangler folk – masser af folk – i det for Microsoft så vigtige partner-økosystem, der på mange måder udgør grundstenen i selskabets store udbredelse på erhvervs-markedet.
Selskabet har umådeligt svært ved at få sluset nok folk igennem selskabets certificerings-system, der sikrer mandskab og dermed omsætning til software-gigantens globale partner-kanal.
Sådan er virkeligheden, selv om der alene på Dynamics-området – Microsofts dansk-drevne forretningsområde for ERP-systemer – sidste år blev udstedt 7.000 certificeringer.
Vi vil have flere
"Men hvis der var yderligere 7.000 interesserede, ville vi tage dem på stedet. Problemet er, at vi endnu ikke har fundet ud af, hvordan man føder en 18-årig. Der er simpelthen for få folk at tage af," siger Klaus Holse Andersen, som siden 2007 har været executive vice president i Microsoft og medlem af Microsofts øverste ledelse, til Computerworld.
Partnerne har svært ved at følge med
Klaus Holse Andersen peger på, at efterspørgslen på Microsofts erhvervs-produkter – der ikke mindst tæller CRM- og de dansk-udviklede ERP-produkter – er så stor, at partner-kanalen har svært ved at følge med.
"Vi kører uddannelses-programmer hele tiden og gør alt, hvad vi kan for at finde folk til partnerne. Vi annoncerer, rekrutterer og uddanner sammen med dem," siger Klaus Holse Andersen.
Microsoft har regnet ud, at der for hver certificeret partner, der kommer gennem selskabets uddannelsesforløb, kommer tre nye folk ind i partner-kanalen.
Certificeringerne tilfalder nemlig primært folk, der skal arbejde med data, kildekode og andet, som Microsoft opfatter som forretningskritiske oplysninger.
De trækker automatisk andre funktioner hos partnerne med ind i butikken.
Pengene kommer fra partnerkanalen
Behovet for mandskab i partnerkanalen understreges af, at det er her, at Microsoft for alvor tjener penge.
Opbygningen med den selvstyrende kanal som primus motor sikrer nemlig, at Microsoft med partnerne i hånden kan levere vertikale og lokalt tilrettede brancheløsninger over hele verden – hvis altså partnerne kan følge med.
Sammen med den meget brede produktpalette giver det Microsoft – der tjener penge ved at sælge 'grundstammen' og licensiere partnerne – et meget solidt fundament som leverandør af software til erhvervslivet.
"Og man skal ikke tage fejl af, at det ikke mindst er her, at Microsoft tjener sine penge. Det partnerdrevne miljø er utroligt vigtigt," siger Klaus Holse Andersen.
Kombination mellem host og enhed
Microsoft har for længst fået øjnene op på de net-baserede løsninger.
I stedet for det nok så kendte 'software as a service'-begreb, betegner selskabet sin opbygning som 'software + service'.
Det skyldes, at Microsoft insisterer på, at der næsten altid er behov for at have et program eller et system liggende på brugerens enhed. Det betyder, at det i Microsofts optik ikke er godt at lade alt køre på en fremmed server et sted.
Sidste år lancerede selskabet en netbaseret udgave af dets CRM-produkt.
Det fik navnet 'Live CRM' og blev i april lanceret på det amerikanske marked, hvor det for tiden er under udrulning. Ifølge Klaus Holse Andersen har det et "godt uptake" blandt både partnere og kunder.
Her stopper ERP-systemers indtog på nettet
Næste skridt kan blive net-versioner af selskabets populære ERP-produkter, der blandt andet tæller de dansk-udviklede Axapta (AX)- og Navision (Nav)-produkter.
Denne udvikling er gået i gang, idet Microsoft sidste år lancerede en net-baseret udgave af økonomi-systemet C5, der dog kun sælges herhjemme.
Klaus Holse Andersen understreger, at Microsoft endnu ikke har aktuelle planer om hostede ERP-løsninger til speficikke brancher. Det er nemlig stadig for kompliceret at hoste mange vertikale ERP-udgaver på samme server.
"Det er lidt nemmere med systemer til de helt små virksomheder, der mest skal bruge et bogholderi-system eller med CRM-systemer, der har en bredere horisontal appeal. Så vi kommer ikke lige nu til at hoste de store ERP-løsninger i net-baserede udgaver. Men det er en ting, der kommer til at ændre sig i løbet af de næste tre-fem år," siger han.
I samme boldgade er Microsoft begyndt at øve sig på at stå for de service-centre, der hoster løsningerne.
Microsoft tager det 'hårde' arbejde
Med Live CRM – der blev lanceret på det amerikanske marked i april – tilbyder Microsoft nemlig selv at hoste løsningen – i lige konkurrence med selskabets egne partnere.
Ideen er, at partnerne til gengæld tjener penge på salg, service og tilretning af installationerne, mens Microsoft tager sig af det 'hårde' arbejde med at drifte selve installationen.
"Set gennem de lange briller vil vi i fremtiden komme til at se flere og flere ting, der kører i delte service-centre, hvor man kan udnytte serverne fuldt ud. Udfordringen for os er lige nu at finde ud af, hvordan vi håndterer opdelingen i serverne," siger Klaus Holse Andersen.
Han peger på, at Microsoft for længst har bevist, at selskabet er god til at bygge software og drive store datacentre, der "bare buldrer derudad," som han siger. Det gælder ikke mindst driften af Live Hotmail, der kræver enorme ressourcer på server-området.
"Vi møder da partnere, der ser spøgelser og frygter, at de mister hele forretningen, hvis de skal overlade hostningen til os," siger Klaus Holse Andersen.
"Men jeg tror, at de partnere, der i stedet siger 'who cares', får en gylden fremtid, når det hele går online. For det kommer en dag," siger han.
CW med på konference
Computerworld er med Microsoft på selskabets store partnerkonference i Houston i denne uge, hvor 98 af Microsofts danske partnere deltager.
På verdensplan har selskabet mere end 600.000 partnere, som er delt ind i tre kategorier: Gold Certified Partner, Certified Partner og Registered Partner.
Sidstnævnte kræver blot en registrering, mens de certificerede partnerne skal tilegne sig forskellige kvalifikationer og foretage visse investeringer for at blive opgraderet.
De tre partner-niveauer har yderligere inddelinger i forhold til produkter, kundesegmenter og lignende.
I Danmark har Microsoft godt 3.000 partnere. Mere end 2.000 er registrerede partnere. 800 er Certified Partner og omkring 80 Gold Certified Partner.
Microsofts World Partner Conference er en kombineret træningslejr for salg og markedsføring af Microsofts produkter samt en mulighed for at netværke og dermed skabe nye kontakter og udveksle ideer.
Mange af partnerne kommer nemlig for at møde hinanden, udveklse ideer og knytte kontakter med henblik på kommende forretnings-partnerskaber.
Herhjemme fra benytter Microsofts danske ledelse sig af lejligheden til at mødes med de deltagende danskere partnere for at diskutere blandt andet kommende satsninger og hverdags-udfordringer.