TDC har kun et skuldertræk til overs for Nokias kommende indtog på det danske marked for net-musik, hvor Nokia er på vej med først Nokia Music Store og dernæst gratis-konceptet Comes with Music, hvor man får fri download af musik i et år med i købet af bestemte Nokia-telefoner.
”Der er ingen tvivl om, at Nokia er en kæmpespiller at få ind. Men Play er langt stærkere, når man kigger på konceptet,” siger Søren Tvilsted, der står i spidsen for TDC Musik.
Danske Play er bygget på samme koncept som Nokias Comes with Music. I den danske net-butik betaler man nemlig på samme måde et fast beløb, hvorefter man kan downloade nærmest uhæmmet.
Mangler musik-aftaler
Søren Tvilsted mener, at Nokia-konceptet for tiden er hæmmet af, at finnerne ikke har indgået aftale med alle de store musik-leverandører i verden.
”Og Nokia mangler også de små lokale pladeselskaber. Men dem har vi,” siger Søren Tvilsted, der dog erkender, at det står de små danske pladeselskaber frit for at indgå aftaler med andre butikker end TDC.
Nokias musikchef, Tommi Mustonen, anerkender blankt til Computerworld, at det er helt afgørende at få landet aftaler med lokale pladeselskaber, hvis selskabet skal gøre sig håb om at blive en seriøs spiller på det danske marked.
Søren Tvilsted fra TDC peger desuden på, at Nokia efter hans mening har et meget smalt kundekoncept, fordi Comes with Music indledningsvist vil blive indarbejdet i de dyrere telefonmodeller.
”Det er et meget smalt kunde-segment, som ikke downloader virkeligt meget, som det er tilfældet med de unge,” mener han.
”Så i bund og grund frygter vi ikke Nokia, for vi mener, at vi har et langt stærkere koncept,” siger han.
Han er imidlertid enig med Nokias Tommi Mustonen i, at det gratis ’flat rate’-musikdownload er vejen frem, når det handler om fremtidens musikmarked.
”Før skulle man overveje, om man ville betale for et nummer. I dag er det nok bare at tænke på et nummer, før man går ind og downloader det,” siger Søren Tvilsted.
Han peger på, at der i april blev downloadet 1,9 millioner album fra TDC Play. I solskinsramte maj blev det hentet 1,7 millioner album.
”Til sammenligning bliver der solgt omkring 800.000 cd’er om måneden. Og Play er først lige blevet lanceret. Det bliver rigtigt stort,” siger han.