Ved at benytte teknologi fra sms på en nyskabende måde har det lille danske spilfirma Portaplay løst et irriterende problem for udviklere af multiplayer-spil på mobiltelefoner.
"I dag kan man ikke forbinde telefoner direkte via gprs, fordi der af sikkerhedshensyn er lukket af fra teleselskaberne," siger Hans Von Knut Skovfoged, som er kreativ direktør og medejer af Portaplay.
Det betyder, at det hidtil er enten dyrt eller teknisk indviklet at spille mod andre på mobiltelefoner. I praksis er problemet i bund og grund fraværet af firewalls på mobilerne.
Det åbner mulighed for virus og spyware, og derfor benytter teleselskaberne ifølge direktøren dynamiske ip-adresser, som de holder tæt til kroppen. Facit er, at det ikke er muligt at udveksle data direkte mellem mobiltelefoner via GPRS.
Data pakket i sms som peer-to-peer
Men med foreløbig to simple spil viser firmaet nu et bud på en teknisk løsning ved at benytte datapakker sendt som sms som en slags peer-to-peer forbindelse mellem mobiltelefonerne.
"Vi har fundet ud af, at det er muligt at sende data via en speciel slags sms'er. Vi laver en slags pakkedata, som bliver sendt via sms'er, siger direktøren.
Et af spillene er dengamle kending Fire på Stribe. Når en spiller har taget et træk på brættet, registrer programmet trækket, pakker data ned, og sender en sms til modstanderen. På den måde er det samtidig muligt at konkurrere uden at være online samtidig.
Opfindsom løsning
På ITU fortæller spilforsker Miguel Sicart at de små spil benytter begrebet asynchronous multiplayer, hvor det er muligt at opbygge en følelse af at spille mod hinanden, uden at man spiller på samme tid.
På den måde spiller man alene, men alligevel mod andre. Teknisk set påvirker data fra fællesskabet den enkelte. Denne opbygning af de såkaldte turspil er vidt udbredt i en lang række flash-spil.
Noget der ifølge Miguel Sicart egner sig fremragende til netop spil på mobilen.
"Især med mobiltelefoner er det ikke altid, at vi har tid til at spille. Måske venter vi på et meget vigtigt opkald," siger han.
Forskeren er ikke tidligere stødt på en teknisk løsning af multiplayer-problematikken, som benytter sms til udveksling af data mellem de enkelte brugeres mobiltelefoner.
Men selv om der er tale om en nærmest antik teknologi, bliver den brugt på en opfindsom måde, mener Miguel Sicart.
Brugerne er trygge
"De bruger det på en klog måde. Vi er alle sammen vandt til at bruge sms-teknologi. Vi kender set, så på den måde er det meget nemt at begynde at spille," siger han.
Et af de største problemer er nemlig ifølge forskeren at vende brugerne til ny teknologi og bruge mobiltelefonen på en anden måde. Men sms er en gammel teknologi, som vi alle sammen bruger i forvejen, forklarer han.
"Det bedste man kan gøre, er at bruge kendt teknologi, så vi ikke skal lære noget nyt," siger han.
Hidtil har man ifølge forskeren brugt ad-hoc netværk, bluetooth eller centrale servere via wap til multiplayerspil.
Flatrate-abonnement
De første spil fra Portaplay er ret simple og kræver ikke så mange data-sms'er mellem mobilerne for at spille. Men i teorien er det ifølge Hans Von Knut Skovfoged muligt at få sms'er med data til at piske frem og tilbage, så man kan spille i real time.
"Det har vi valgt ikke at lave i første omgang. Det her er noget nyt, så folk skal lige vende sig til det," siger han.
Men senere forventer firmaet at lancere en håndfuld mere komplekse spil, hvor det nok vil være aktuelt med en flatrate-aftale på sms tilknyttet mobilen.
Ifølge Hans Von Knut Skovfoged startede Portaplay som et garageprojekt for to et halvt år siden. Men i maj 2007 investerede Teknologisk Innovation, en underafdeling af Teknologisk Institut, i firmaet.
Ud over firmaets egne spil firmaet har Portaplay udført en række bestillingsopgaver for andre brands, fortæller Hans Von Knut Skovfoged.