It-medarbejdere i Norge og Sverige giver deres ledere bedre karakterer, end it-folk gør i Danmark.
De svagere danske ledere betyder, at danske it-ansatte er mindre loyale overfor deres arbejdsplads.
En stor bet set i lyset af, at it-virksomheder ellers arbejder hårdt med fastholdelse af medarbejdere i en branche, hvor manglen på medarbejdere fortsat er stor.
En undersøgelse fra konsulentfirmaet Stig Jørgensen og Partners, professor Lars Grønholdt fra CBS og Zapera viser i et såkaldt loyalitetsindex, at de danske it-virksomheder halter efter it-brancherne i Norge og Sverige.
Konkret er op imod 20 procent af de danske it-ansatte på vej væk fra deres arbejdsplads inden for et år.
På spørgsmålet om de stadig vil være ansat i virksomheden om et en år, svarer fem procent nemlig ”nej, helt sikkert ikke” og 14 procent ”nej, sandsynligvis ikke”.
”Det er ikke godt nok,” forklarer direktør Stig Jørgensen fra konsulentfirmaet Stig Jørgensen og Partners.
Han forklarer, at den danske placering, illoyalitet og manglende jobglæde primært skal findes i den rolle den øverste ledelse og mellemlederne spiller.
Topledere i karakter
Den øverste leder skal træde i karakter. 31 procent af de danske it-medarbejdere er uenige eller meget uenige i udsagnet "Jeg har tillid til den måde, hvorpå den øverste ledelse leder virksomheden/organisationen".
På samme måde mener op mod hvem femte ansatte ikke, at topledelsen har en klar strategi for, hvor virksomheden skal hen og hvordan vi skal komme derhen.
Stig Jørgensen forklarer, at toplederne skal blive bedre til ikke bare at interessere sig for hvilken strategi virksomheden skal vælge, men også for hvordan den skal implementeres.
"Herudover skal topledelsen blive bedre til en konsistent og troværdig kommunikation såvel udadtil som indadtil," siger han.
Lige på dette punkt har topledere i Sverige dog også en stor opgave foran sig, her er 38 procent uenige i udsagnet, om de har tillid til toplederen.
Mellemledere som rollemodeller
Også den nærmeste leder eller mellemlederne må påtage sig en del af skylden for medarbejdernes illoyalitet og utilfredshed i Danmark, mener Stig Jørgensen.
De ansatte peger i undersøgelsen på, at den nærmeste leder ikke motiverer gennem egen indsats og adfærd. Det mener hele 35 procent.
En anden vigtig årsag til utilfredsheden er de ressourcer, der er til rådighed.
Her gives den nærmeste leder også ansvaret. Op mod hver tredje it-ansatte i Danmark mener ikke, at den nærmeste leder sikrer, at de ressourcer, der er nødvendige for at udføre jobbet, er til stede.
”I en tid hvor der generelt mangler hænder og hvor ordreindgangen er stor, er det vigtigt, at lederne passer på deres medarbejdere, så man undgår langvarig stress påvirkning med sygefravær til følge,” siger Stig Jørgensen.
I Sverige får mellemlederne pænere bedømmelser af de it-ansatte, mens de norske mellemledere har ligeså meget at indhente som de danske.
Organisation på plads
I forhold til de ansattes arbejdsindhold skal organisationsstrukturen først og fremmest forbedres. 45 procent af de adspurgte er uenige i udsagnet om, at ”organisationsstrukturen har en klar positiv indvirkning på vores evne til at skabe de ønskede resultater.”.
På samme måder savner 17 procent flere udfordringer i hverdagen.
Formår it-firmaerne at forbedre sig på punkterne, vil det give større medarbejderloyalitet, forklarer Stig Jørgensen.
”Budskabet fra medarbejderne er: kom med opgaverne. Vi er klar,” siger han.
Han vurderer, at den negative bedømmelse af organisationen i nogle tilfælde kan skyldes de store ofte amerikanske moderselskabers strukturer.
Modstand mod organisationsstrukturerne er også udbredt i både Norge og Sverige. Også i de to lande savner medarbejderne flere udfordringer.
Vi taber kapløbet i Norden
Alt i alt ligger Danmark, Norge og Sverige tæt, og mange af udfordringerne er de samme.
Konsekvensen Danmark, hvis der intet sker, er, at de danske virksomheder i sidste ende risikerer, at nogle specialister tager til Sverige og arbejder, vurderer Stig Jørgensen.
Men på den korte bane vil de danske it-virksomheder, der ikke får styr på indsatsområderne tabe kapløbet om de bedste it-specialister til andre danske it-virksomheder, der tager analysens anbefalinger alvorlig, forklarer Stig Jørgensen.
”Undersøgelsen viser nogle generelle resultater, der dækker et gennemsnit af branchen. Jeg vil anbefale at hver enkelt virksomhed sætter jobglæde, motivation og medarbejderloyalitet på dagsordenen før det er for sent,” siger Stig Jørgensen.
ITEK: Vi skal gøre det bedre
Hos ITEK under Dansk Industri mener man, at it-branchens ledere er godt på vej, men kan gøre det bedre.
”Vi har nok i itek-erhvervet været tilbøjelige til at være krævende - fordi vore kunder forventer det af os - og fordi konkurrencen er benhård,” siger Tom Togsverd.
Han forklarer, at for ikke så mange år siden havde vi en arbejdsmarkedssituation, hvor it-ledere kunne plukke de bedste medarbejdere - og derfor køre en mere top-down præget approach.
”Dette billede er vendt 180 grader de seneste år, hvorfor lederne i it-erhvervet står med det problem, at de på den ene side skal opretholde høj performance, for eksempel øget salg med færre ressourcer, samtidig med, at det er vigtigt at fastholde - og tiltrække – medarbejdere,” siger Tom Togsverd.
Det er for mange lidt af en udfordring, siger direktøren.
Læs mere: