Fordommen om den pizza-spisende og cola-svælgende it-nørd skal manes i jorden.
Det skal daglige tv- og radioprogrammer på The Voice medvirke til.
På The Voices tv-kanal skal et 'street team' anført af tv-værten Stine T besøge landets it-virksomheder, og radioværten Rebecca Bach-Lauritsen skal stå for et dagligt radioprogram om it-branchens muligheder.
Det er ITEK, Dansk Industris it-branchefællesskab, der står bag kampagnen på The Voice.
Gakkede indslag
ITEK's direktør, Tom Togsverd, er godt klar over, at det kræver en ekstra indsats at få de unge til at interessere sig for it-branchen.
Netop derfor er The Voice blevet valgt som samarbejdspartner.
"Vi har valgt The Voice, fordi det rent ud sagt er nødvendigt at lirke budskabet ind i de unges medieforbrug, og vi ved, at The Voice er den station, som de unge ser og lytter til," siger Tom Togsverd.
Han håber, at studieværterne fra The Voice kan være med til at sætte fokus på de ukendte sider af branchen.
"Jeg har talt med Stine T og Rebecca Bach-Lauritsen, der er værter. Og de skal lave nogle gakkede indslag, hvor de twister de mere langhårede sider af branchen i en humoristisk retning," siger Tom Togsverd.
To millioner fra Videnskabsministeriet
The Voice-kampagnen løber af stablen på mandag og fortsætter i de kommende to uger.
Indslagene på The Voice bliver første del af en større kampagne, der har overskriften: 'It-uddannelser giver spændende job-muligheder', som kommer til at løbe et år frem i tiden.
IT- og Telestyrelsen oplyser, at Videnskabsministeriet støtter kampagnen med to millioner kroner.
Den stort anlagte kampagne kommer til at foregå i samarbejde med Videnskabsministeriet, IT- og Telestyrelsen, ITEK og interesseorganisationen IT-Branchen.
Allerede i februar annoncerede landets it-brancheforeninger, at de vil sætte alle sejl i bestræbelserne på at forbedre branchens image. Og de sidste to år har branchen haft relativ stor succes med det årligt tilbagevendende arrangement It-natten, der henvender sig til de studerende på landets ungdomsuddannelser.
Besøg The Voices kampagneside.