Artikel top billede

Sikkerheds-firmaer er ligeglade med gratis-trusler

De kommercielle producenter er ikke bange for at blive overhalet indenom af gratis sikkerhedsprodukter. Sikkerhed til hr. og fru Danmark en rigtig god forretning, og intet ser ud til at ændre på det.

Læs også: Du kan roligt gå efter de gratis sikkerheds-produkter.

På trods af at der er masser af god og gratis sikkerheds-software, har de kommercielle producenter kronede dage.

De tjener nemlig stadig masser af penge på deres produkter.

I en undersøgelse, som Computerworld har foretaget i samarbejde med analysehuset Userneeds, siger 59 procent af danskerne, at priserne på sikkerhedsprodukter er for høje, hvilket også afspejler sig i, at 69 procent helt eller delvist anvender gratis sikkerhedssoftware.

De store tal bekymrer dog ikke de etablerede sikkerhedsproducenter.

"Konkurrencen kommer ikke fra gratisprodukter, men fra de øvrige kommercielle sikkerhedsproducenter på markedet," fortæller Ken Willén, sikkerhedsekspert hos Symantec.

Markedet fortsætter således med at vokse for sikkerheds-firmaer som Symantec.

Det er der en ganske enkel forklaring på, og den hænger ikke sammen med kvaliteten af de enkelte produkter, lyder det fra Ken Willén.

Navnet betyder alt

Den kommercielle del af markedet erkender nemlig, at gratisprodukterne er ganske udmærkede.

"De gratis sikkerhedsprogrammer kan godt være gode, men det er kun på enkeltområder, og derfor kan man ikke nøjes med et enkelt produkt," forklarer Ken Willén til Computerworld.

Fordelen ved at bruge kommercielle produkter er efter hans mening, at man er sikker, efter indholdet af installations-cd’en er blevet lagt på brugerens harddisk.

Samtidig er det elementer som support og brugervenlighed, der sælger de kommercielle produkter. Desuden er sikkerhed ofte forbundet med et varemærke eller brand, og derfor er navnet på produktet uhyre væsentligt, når brugerne vælger sikkerheds-software.

"Vi skiftede navn på vore produkter fra Norton til Symantec," fortæller Ken Willén, men det var en rigtig dårlig beslutning, og allerede indenfor et år blev firmanavnet igen sløjfet til fordel for det kendte brand og logo.

"Brugerne har meget stærk relation til navnet, og den kan man ikke lige lave om på," siger Ken Willén.

Læs også: Du kan roligt gå efter de gratis sikkerheds-produkter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere