Fra at have 28 postområder med hver deres drift, er driften nu gennem 10 år samlet til to centrale driftscentre.
Tilsvarende har it-afdelingen fået opbygget en applikationsstrategi i it-strategien om at implementere et ERP-system i 2003.
Til forskel fra mange CIO'er, er det begrænset, hvor meget Jens Risgaard beskæftiger sig med teknologisiden.
"Jeg beskæftiger mig med ledelse og i meget stort omfang med kommunikation med Post Danmarks forretningsenheder," siger han.
Den overordnede styring af 400 medarbejdere har han også ansvaret for.
14.000 smart phones
Den autodidakte it-leder har netop afsluttet et projekt, hvor alle 14.000 postbude er blevet udstyret med en smart phone som et nyt arbejdsredskab. Tidligere blev der brugt scannere.
”Det var et projekt, som vi fra it-siden foreslog forretningsenhederne. De kunne se de økonomiske og forretningsmæssige fordele i projektet,” siger Jens Risgaard.
Hvis Post Danmark havde fortsat med den gamle teknologi, skulle virksomheden udskifte de gamle scannere hvert femte år.
”Det ville have været en investering på små 50 millioner kroner hver femte år,” fortæller han.
Med den nye teknologi er postbudene blevet online, og samtidig kan de kommunikere mere effektivt med hinanden.
Jens Risgaard mener, at der i større koncerner som Post Danmark meget nemt kan opstå en risiko for silo-tænkning.
"Hver forretningsenhed har fokus sit eget område. Jeg har konstateret, at it-afdelingen er den eneste part, som kan tænke på tværs af hele koncernen, så der kommer det bedste ud af midlerne," forklarer it-lederen hos Post Danmark.