Computerworld News Service: Det ideelle tidspunkt at begynde at overveje en løsning til porteføljestyring er før virksomheden og dens it-infrastruktur overhovedet er kommet op at køre.
Sådan lyder det fra Don Barry fra IBM.
Men det mest almindelige er, at virksomheder først kigger på porteføljestyring, når de først løber ind i problemer med infrastrukturen.
De er oftes motivererede af økonomiske årsager. Det indikerer aktuelle driftsproblemer, mener Barry.
Det kan dog også have at gøre med miljø, "hvis man har noget udstyr til at spille en bestemt rolle, hvordan kan man så fortsætte med at udvide den rolle?"
Men erhvervslivets mentalitet angående porteføljestyring er i udvikling.
Tidligere plejede virksomheder at udelukkende overveje driftssikkerhed, tilgængelighed og generel effektivitet af udstyr i denne sammenhæng. Men ifølge Barry anerkendes nu også faktorer såsom pristryk og grøn teknologi.
"Det kræver virkelig en moden organisation at forstå, hvad der er brug for for at kunne vurdere og udføre en lifecycle management-strategi," siger han.
Få svar på nogle essentielle spørgsmål angående lifecycle management herunder. Klik på hvert enkelt link for at læse mere.
1: Hvorfor er et program for lifecycle management vigtigt?
3: De mest almindelige fejltrin.
4: Skal man fokusere på hardware eller software først?
5: Burde virksomheder bruge specialsoftware til lifecycle management? Duer et Excel-ark ikke?
6: Hvilken afdelinge skal betale for gildet?
7:Hvordan evaulerer man processen?
Oversat af Thomas Bøndergaard