Den helt store lommeregner er hevet frem hos tele-koncernen Telia.
For selskabet er ved at flikke et tilbud sammen til mobile, internethungrende danskere, der ønsker at være online på farten.
Tilbuddet går på at slå Telias mobile bredbånds-abonnement sammen med salg af billige pc'er, som det også er tilfældet med konkurrenten Telenors satsning i hjemlandet Norge.
Hos vores norske broderfolk kan man igennem Telenor købe en Thinkpad til én krone, hvis man er villig til at binde sig til Telenors bredbåndsabonnement i 12 måneder.
Den danske bindingsperiode på mobilt bredbånd til private må dog ikke overstige seks måneder, og derfor vil Telia ikke forære pc'erne væk i samme stil.
"Vi kommer i andet halvår af 2008 med et stærkt og unikt tilbud med bundling af bredbånd og pc'er, men jeg kan ikke afsløre priserne på grund af konkurrencesituationen," siger Telias pressechef, Rune Fick Hansen, til Computerworld.
Han afviser dog, at pc'erne vil blive sat til salg for en krone, som det ellers er kendt fra mobil-markedet.
Konkurrenterne følger med
Hos Telias konkurrent, Sonofon, er der også gang i regnearkene for at finde den optimale pris på salg af mobilt bredbåndsabonnement koblet med pc.
"Tilskud til hardware er kommet for at blive, og vi regner med at have et rigtig godt tilbud inden udgangen af 2008. Det bliver ikke så billigt som i Norge, fordi vi ikke kan binde kunderne lige så længe," siger pressechef Peter Glüsing fra Telenors danske datterselskab Sonofon.
3 afventer længere bindingsperioder
Peter Glüsing forklarer, at selskabet holder nøje øje med, at 80 procent af alle solgte pc'er i Danmark er bærbare computere, og priserne rasler ned på laptop-markedet.
"Til sammenligning kan vi også se hos vores selskaber i Norge og Sverige, at det mobile bredbånd virkelig tager fart," lyder det fra Peter Glüsing.
I Danmark er trafikken på mobilt bredbånd syvdoblet på bare et år.
Længere bindingsperiode giver lavere priser
Telekæmpen TDC kigger sammen med den mobile bredbånds-bannerfører 3 på konkurrenternes satsninger uden at løfte fingeren.
Heller ikke når det kommer til erhvervslivet, hvor det er muligt at binde virksomhederne helt op mod 24 måneder til samme teleudbyder.
"Vi ser som udgangspunkt ikke nogen forretningsidé i at give tilskud til pc'erne, hverken for private eller erhvervslivet," siger 3's pressechef Stine Green Paulsen.
Hun efterlyser samtidig, at teleforligskredsen på Christiansborg genovervejer den danske bindingsperiode, fordi det kan gavne forbrugerne.
"Hvis vi er sikre på at have kunderne i længere tid, så kan vi helt generelt sænke priserne og undersøge, om det kan betale sig at give tilskud til bærbare pc'er," afslutter Stine Green Paulsen.