Fortæl om din alder, køn, nationalitet, mail-adresse og find på et brugernavn – så får du gratis, trådløst internet.
Det er konceptet hos selskabet Gratis Danmark, som består af selskaber som Nopaynet og Butler Networks.
Derudover har Gratis Danmark også en lang række samarbejdspartnere, der blandt andre tæller medieselskaber som TV2 og JP/Politikens Hus samt mobilfirmaet Responsfabrikken.
"Vi ønsker i Nopaynet at opbygge et gratis, trådløst internet via en ny mediekanal. I stedet for at køre med traditionelle push-reklamer, så laver vi pull-reklamer ved hjælp af brugerprofilen, og dermed får brugerne både nyheder, underholdning og almindelige reklamer baseret på vedkommendes oplysninger," fortæller direktør Camilla Banja fra Nopaynet.
Flere oplysninger – hurtigere hastighed
Oplysningerne om dig selv bliver brugt på at skræddersy reklamer, der kan ses som bannerreklamer, når du logger på nettet fra et hotspot.
Men i modsætning til eksempelvis TDC's og de fleste hotellers hotspots, så koster forbindelsen ingenting hos Gratis Danmark.
Hvis du ønsker mere båndbredde, vil du få tilbudt muligheden for at afgive flere oplysninger om dig selv. Det kunne være, om du kan lide vin og interesseret i biler. Derefter bliver reklamerne endnu mere personaliserede med udgangspunkt i din geografiske placering i landet.
Hvor er du?
Samtidigt vil Gratis Danmark kunne målrette annoncer specifikt mod brugere på farten.
Camilla Banja forklarer, at selskabet kan markedsføre sine samarbejdspartnere og sponsorer, ud fra hvem du er, hvad du søger efter på nettet, og hvor du befinder dig rent geografisk.
"Hvis man eksempelvis sidder i en bus på vej mod Kongens Nytorv i København, vil det være muligt at få en reklame for Magasin du Nord ud til brugerne via de geografiske oplysninger om hotspottets placering," forklarer Camilla Banja.
Et andet eksempel vil være, hvis en internet-bruger pendler hver dag og dermed er logget på flere specifikke hotspots undervejs.
"Via togets GPS kan vi se, hvor præcis på ruten pendleren befinder sig, og dermed igen tilrette indholdet til det," siger Camilla Banja.
Kommune er klar
Selskabet Gratis Danmark henvender sig til lokal-firmaer, sponsorer eller kommuner, der ønsker at servicere deres borgere,
Camilla Banja oplyser, at planen er, at der skal 3.000 hotspots ud i landet i løbet af 2008.
Gratis Danmark har på nuværende tidspunkt sikret sig en aftale med Lollandsbanen om gratis internet i togene fra 1. juni, og i aften forventes det, at byrådet i Høje Taastrup vil stemme ja til at få 32 Gratis Danmark hotspots inden for kommunegrænsen.
"Vi vil gerne tilbyde gratis internet som service i det offentlige rum," forklarer centerchef for it Jean Ryggard i Høje Taastrup Kommune til Computerworld.
Markedsfører kommunale services
Jean Rygaard forklarer, at kommunen i den gratis løsning ser muligheder for at tilbyde borgerne en unik service.
Men samtidigt kal kommunen også selv markedsføre sine løsninger og tilbud i det lille mediefelt øverst i browservinduet på Gratis Danmarks mediekanal.
"De kommunale tilbud om jobs og den slags skal dog ikke stå ved siden af Bilka-reklamer. Men alt det praktiske og etiske skal vi sætte os ned og se på sammen med leverandøren, når og hvis det gratis net bliver vedtaget i aften," fortæller Jean Ryggard.
Flere kommuner på vej
Høje Tasstrup har tidligere været foregangsmænd på it-fronten med PDA'er til pleje- og sygepersonalet i kommunen. Og Jean Ryggard stiller gerne op og deler ud af de kommende kommunale erfaringer med nettet til andre interesserede kommuner.
"Naturligvis er vi villige til at yde støtte for andre, fordi vi er nogle af de første, der kører med sådan en slags løsning til borgerne," siger han.
Når byrådet har givet grønt lys, forventes de første hotspots at komme op i kommunen til efteråret.
Gratis Danmark oplyser, at selskabet har modtaget positive tilkendegivelse fra 35 kommuner, der alle er i dialog med selskabet.
Det har dog ikke været muligt at få oplyst, hvilke kommuner det konkret drejer sig om.