Computerworld News Service: Annoncer tilknyttet søgninger stod for 41 procent af den samlede omsætning på det amerikanske marked, hvilket er et procentpoint mere end året før.
I 2007 voksede søge-annoncering med 30 procent, hvilket er med til at forklare den fortsatte succes for Google, som dominerer dette annonce-format.
Dette forklarer også, hvorfor Microsoft forsøger at komme ind på markedet for internet-annoncering.
Indtil videre har virksomheden ikke levet op til sin målsætning på området på trods at store investeringer.
Microsoft har sagt, at et af nøgleelementerne i virksomhedens annonce-strategi er at kunne konkurrere på lige fod med Google.
Skærm-annoncer, der inkluderer formater som for eksempel bannere, sponsorater og video stod for 34 procent af omsætningen i 2007.
I denne kategori er det Yahoo, der sidder på den dominerende position, mens Google har en mindre position. Det tredjestørste format er rubrikannoncer.
55 procent af omsætningen på markedet kommer fra virksomheder, der annoncerer med enten produkter eller services. For eksempel detail, fritids og underholdningsfirmaer. Udbydere af finansielle services står for 15 procent af al markedets omsætning.
I 2007's tredje kvartal blev der brugt 25 milliarder kroner på annoncering, og i årets fjerde kvartal ramte dette tal 29 milliarder, lyder det fra IAB (Interactive Advertising Bureau).
De 10 største annonceringsvirksomheder stod for 70 procent af al omsætning i USA, og Top 50 over virksomheder på markedet stod for 89 procent.
Oversat af Jimmie Gustafsson