Googles annonce-format banker alt og alle

Annonce omsætningen i USA steg med 26 procent i 2007. Samtidig forblev det Google-dominerede søgeformat markedets største.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Annoncer tilknyttet søgninger stod for 41 procent af den samlede omsætning på det amerikanske marked, hvilket er et procentpoint mere end året før.

I 2007 voksede søge-annoncering med 30 procent, hvilket er med til at forklare den fortsatte succes for Google, som dominerer dette annonce-format.

Dette forklarer også, hvorfor Microsoft forsøger at komme ind på markedet for internet-annoncering.

Indtil videre har virksomheden ikke levet op til sin målsætning på området på trods at store investeringer.

Microsoft har sagt, at et af nøgleelementerne i virksomhedens annonce-strategi er at kunne konkurrere på lige fod med Google.

Skærm-annoncer, der inkluderer formater som for eksempel bannere, sponsorater og video stod for 34 procent af omsætningen i 2007.

I denne kategori er det Yahoo, der sidder på den dominerende position, mens Google har en mindre position. Det tredjestørste format er rubrikannoncer.

55 procent af omsætningen på markedet kommer fra virksomheder, der annoncerer med enten produkter eller services. For eksempel detail, fritids og underholdningsfirmaer. Udbydere af finansielle services står for 15 procent af al markedets omsætning.

I 2007's tredje kvartal blev der brugt 25 milliarder kroner på annoncering, og i årets fjerde kvartal ramte dette tal 29 milliarder, lyder det fra IAB (Interactive Advertising Bureau).

De 10 største annonceringsvirksomheder stod for 70 procent af al omsætning i USA, og Top 50 over virksomheder på markedet stod for 89 procent.

Oversat af Jimmie Gustafsson

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S