Edison 2008: Ét er potentiale, noget andet hårde fakta, og en god idé er først rigtig god, når den har bevist, at den er det. I forretningssammenhæng skal ideen være forbundet med god økonomi.
Og det er den idé, som Edison-vinderens virksomhed hviler på.
Edison-dommerpanelet har vejet finalisterne og fundet Engodsag.dk tungere, end de øvrige.
Edison-dommer Jeppe Harrit, som til daglig er administrerende direktør i 2C change, kalder Engodsag.dk for spændende og nyskabende.
Virksomhedens browser plug-in sender e-handlende kunder til bestemte butikker, der til gengæld donerer en del af salgsprisen til velgørenhed. Dermed indsamles penge, der ellers ikke ville blive indsamlet.
”Der er topkarakter på originalitet, og virksomheden har bevist, at der er kvalitet i det, den laver. Man har evnet at eksekvere, og jeg føler mig overbevist om, at det fortsætter de kommende år,” siger Jeppe Harrit i sin begrundelse.
Skeptisk overfor autodonation
Han vurderer, at potentialet for at udvikle virksomheden, er stort, alene af den grund, at mange mennesker over hele verden kan have gavn af donationer.
Det er Edion-dommer Susanne Kaufmann, direktør i Dansk Iværksætterforening, enig i.
”Det er flot at skabe en virksomhed, der kan løbe rundt, på baggrund af velgørenhed. Det er ikke tit, at vi ser en virksomhed med velgørenhedsperspektiv, der kan det,” siger hun.
Henrik Albertsen, administrerende direktør i Nordic Venture Partners og tredje medlem af Edison-dommerpanelet, er skeptisk overfor konceptet.
Men ikke overfor Engodsag.dk's dokumenterede bedrifter, der taler om en stigende omsætning år for år, og næsten 150.000 danske brugere.
”Personligt bryder jeg mig ikke om konceptet autodonation. Men ifølge tallene kan mange godt lide det. Det er en imponerende vækst, de har, så meget tyder på, at mange er uenige med mig,” siger han.
Han roser virksomheden for sin originalitet og implementeringen af sin ide.
”Ud fra tallene har de gjort det glimrende. Deres marked er internet consumer-markedet, som er virkelig stort. Hvis konceptet virkelig vinder gehør, vil der være en væsentlig omsætning i vente,” siger Henrik Albertsen.
Edison deler læsere og dommere
Edison-dommere og Computerworld-læsere er ikke helt enige om, hvem det har den bedste digitale idé.
Stod det til Computerworlds læsere, skulle Edison 2008 havde heddet enten Postallo eller eKvittering og ikke Engodsag.dk, som er Edison-dommernes valg.
I sidste ende blev det eKvittering, der løb med læsernes gunst, men køkkencomputeren Postallo var så tæt på, at vi måtte tage to decimaler i brug for at finde vinderen.
EKvittering har designet en løsning, der sender de dårligt printede kasseboner på pension og sikrer forbrugeren adgang til alle sine kvitteringer i en digital udgave.
Dermed har læserne belønnet de to løsninger i Edison-finalefeltet, som er allermest forbrugerorienterede. Dommerne har i stedet belønnet den deltager, der har det umiddelbart største vækstpotentiale og allerede har bevist, at virksomheden kan tjene penge.
Både dommerne og læserne kunne give en karakter mellem et og fem. Herunder ses den gennemsnitlige karakter fra henholdsvis dommere og læsere.
Du kan læse alt om Edison-konkurrencen og se videoer med både kandidaterne og dommerne på cw.dk/edison