Artikel top billede

Smedegaard: It og ledelsesmodellen har ikke virket

Topchef Nils Smedegaard Andersen fra Danmarks største selskab, A.P. Møller - Mærsk, forklarer hudløst ærligt, at problemer med it og ledelsesmodellen er skyld i manglende rentabilitet hos Maersk Line.

A.P. Møller - Mærsk er nu igennem en større fyringsrunde på 3.000 medarbejdere.

Og det får den administrerende topchef Nils Smedegaard Andersen til åbent at tale om selskabets store it-problemer.

Han forklarer, at Maersk Line, der blev ramt af it-problemerne, først vil være tilstrækkeligt rentablet om tre til fem år.

"Vi har i hvert fald ikke fået rentabiliteten med, og vi har ikke fået systemerne op at køre. Det er de reelle facts. It og ledelsesmodellen har ikke virket. Netop måden at lede på er så afgørende for en virksomhed som vores, som jo er en servicevirksomhed. Vi er til for kunderne," siger Nils Smedegaard i et interview med Berlingske Business.

Til avisen forklarer han, at han dog ikke er afskrækket fra nye opkøb i fremtiden.

It-problemerne blev i sin tid forværret væsentlig af, at det danske rederi opkøbte P&O Nedloyd.

I rettesatte

En tidligere skibsreder fra A.P. Møller - Mærsk har været fortørnet over, at selskabets krise er blevet tillagt tiden før it-problemerne.

Anerkendte Ib Kruse gjorde det klart, hvor ansvaret for problemerne lå.

"Maersk Lines resultater for 2004 og 2005 var gode, og der var dengang ingen snak om metaltræthed. Så kom opkøbet af P&O, der sammen med it-problemer resulterede i dårlig daglig operation, tab af markedsandele og store indtægtstab. Det er derfor uklædeligt, at man nu søger at skubbe den primære skyld herfor tilbage til tiden før købet af P&O," lød det fra Ib Kruse i et læserindlæg i Morgenavisen Jyllands-Posten.

Også tidligere topchef Ib Fruergaard følte trang til at skrive en læserbrev, da danske søfolk angiveligt var i fyringsfarezonen.

"Systemguruer" havde skylden for problemerne, lød det fra ham.

Nils Smedegaard Andersen lader nu altså også klart forstå, hvor problemerne ligger begravet.

1,3 milliarder

It-problemerne kostede A.P. Møller-Mærsk 1,3 milliarder kroner i rene it-udgifter.

Hertil kommer et ukendt beløb på image-kontoen og tab af tillid hos kunderne.

Da it-problemerne var på sit højeste, fik kunderne den forkerte fragt til den forkerte pris og på et andet tidspunkt end aftalt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere