A.P. Møller - Mærsk er nu igennem en større fyringsrunde på 3.000 medarbejdere.
Og det får den administrerende topchef Nils Smedegaard Andersen til åbent at tale om selskabets store it-problemer.
Han forklarer, at Maersk Line, der blev ramt af it-problemerne, først vil være tilstrækkeligt rentablet om tre til fem år.
"Vi har i hvert fald ikke fået rentabiliteten med, og vi har ikke fået systemerne op at køre. Det er de reelle facts. It og ledelsesmodellen har ikke virket. Netop måden at lede på er så afgørende for en virksomhed som vores, som jo er en servicevirksomhed. Vi er til for kunderne," siger Nils Smedegaard i et interview med Berlingske Business.
Til avisen forklarer han, at han dog ikke er afskrækket fra nye opkøb i fremtiden.
It-problemerne blev i sin tid forværret væsentlig af, at det danske rederi opkøbte P&O Nedloyd.
I rettesatte
En tidligere skibsreder fra A.P. Møller - Mærsk har været fortørnet over, at selskabets krise er blevet tillagt tiden før it-problemerne.
Anerkendte Ib Kruse gjorde det klart, hvor ansvaret for problemerne lå.
"Maersk Lines resultater for 2004 og 2005 var gode, og der var dengang ingen snak om metaltræthed. Så kom opkøbet af P&O, der sammen med it-problemer resulterede i dårlig daglig operation, tab af markedsandele og store indtægtstab. Det er derfor uklædeligt, at man nu søger at skubbe den primære skyld herfor tilbage til tiden før købet af P&O," lød det fra Ib Kruse i et læserindlæg i Morgenavisen Jyllands-Posten.
Også tidligere topchef Ib Fruergaard følte trang til at skrive en læserbrev, da danske søfolk angiveligt var i fyringsfarezonen.
"Systemguruer" havde skylden for problemerne, lød det fra ham.
Nils Smedegaard Andersen lader nu altså også klart forstå, hvor problemerne ligger begravet.
1,3 milliarder
It-problemerne kostede A.P. Møller-Mærsk 1,3 milliarder kroner i rene it-udgifter.
Hertil kommer et ukendt beløb på image-kontoen og tab af tillid hos kunderne.
Da it-problemerne var på sit højeste, fik kunderne den forkerte fragt til den forkerte pris og på et andet tidspunkt end aftalt.