Artikel top billede

Danskere fusionerer om socialt netværk på mobilen

Det danske firma Zyb, som i to år har udviklet online-backup til mobiltelefonen, har købt Bluetooth-firmaet Imity. Sammen skal de udvikle et socialt netværk på mobilen.

Siden ZYB modtog E-handelsprisen i kategorien Nystartere i 2007, har firmaet ekspanderet med kontor i London, fået over 250.000 brugere og har snart 16 millioner kontakter i systemet.

Med Zyb kan brugerne nemlig synkronisere deres telefonbog med en server og efterfølgende administrere deres kontakter online.

Er ens kontakter også meldt til tjenesten, opdateres deres data automatisk, og her fungerer Zyb som et socialt netværk.

Flere funktioner

Med overtagelsen af Imity for et ikke-offentliggjort beløb vil Zyb nu udvide funktionaliteten og implementere Imitys Bluetooth-løsning.

Den gør det nemlig muligt at bruge mobiltelefonen som en slags radar, der hele tiden holder øje med hvem af dine kontakter, der er i nærheden.

”Opkøbet af Imity stemmer rigtigt godt overens med Zybs mål om at aktivere dit sociale netværk fra det virkelige liv, på telefonen og gøre det til en reel mobil oplevelse,” udtaler Tommy Ahlers, administrerende direktør i Zyb.

Sammen skal de skabe Zybs kommende satsning, kaldet ZYB Social Phonebook.

”Resultatet bliver en mobiltelefonbog, som man ikke har set magen til før. Jeg kan næsten ikke vente med at få den,” siger Morten Just, medstifter af Imity.

Avanceret telefonbog

ZYB Social Phonebook skal gøre det at holde kontakten meget nemmere.

Idéen er, at man automatisk modtager opdateringer fra sine kontakter. Eksempelvis vil man bare ved at indtaste et telefonnummer på en ny kontakt automatisk få alle kontaktoplysninger at se.

En anden funktion bliver, at man fra sin mobiltelefon kan se, om den man ringer til er ledig – før man ringer.

FORTSÆTTES

ZYB Social Phonebook

Ingen krav til nye vaner

Filosofien bag Imity er, at brugeren ikke skal ændre sine rutiner. Det eneste krav til brugeren er nemlig, at man har slået Bluetooth til.

Resten foregår helt automatisk.

Imity fungerer på den måde, at man på nettet skaber forbindelse til venner og kontakter.

Oplysningerne hentes automatisk fra mobiltelefonen, som hele tiden via Bluetooth holder øje med, om du kommer i nærheden af en person fra din kontaktliste.

Integreres i telefonbogen

Imitys kompetencer indenfor Bluetooth skal indgå i ZYB Social Phonebook og tilføre endnu en dimension til det sociale netværk, som også omfatter oplysninger om lokation og omgivelser.

”Man kan sige at der hidtil har været tre niveauer af lokation. Der har været land, by og vej. Og så tilfører Imity hvem,” fortæller Morten Just.

God timing

Stifterne af Imity vil fremover arbejde som ansatte i det noget større Zyb og primært fokusere på den videre udvikling af konceptet. Og det passer Morten Just rigtig godt.

”Det er folk med samme ånd som os. Der er bare flere af dem. Og de er dygtige mennesker, som er gode at arbejde sammen med, så det kommer ikke til at føles som den helt store ændring,” siger Morten Just.

Imity har tidligere haft vanskeligheder med finde en model, som kunne gøre projektet økonomisk bæredygtigt. Blandt andet derfor var tilbuddet fra Zyb interessant, og betød at idéen bag Imity kunne få lov til at fortsætte, om end i et nyt format.

”Zyb har mange gange flere brugere, end vi har. Ved at putte Imity ind i deres telefonbog, så lever vores idé videre, og tilfører ekstra værdi til telefonbogen,” lyder det fra Morten Just.

ZYB Social Phonebook forventes at blive lanceret først på sommeren, dog uden Imitys Bluetooth funktioner. De skal, efter planen, først komme i den næste version.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering