De danske teleselskaber udsender massevis af telefonregninger med fejl i.
Ifølge DR er det konsulentfirmaet Netplan, der har gennemgået en stribe telefonregninger og derved er nået frem til, at omkring hver fjerde telefonregning indenholder fejl – og næsten altid i teleselskabets favør, hedder det.
Netplan-direktør Torben Rune oplyser til DR, at problemet især skyldes de indviklede vilkår, når det handler om taksering- og abonnements-vilkår.
Han fortæller til DR, at Netplan har mange eksempler på, at der dumper andre priser ud, end teleselskabet og kunden egentligt har aftalt, fordi noget går galt, når aftalerne lægges ind i TDC’s system.
Hertil kommer, at flere teleselskaber ikke vil udlevere det fuldstændige afregningsgrundlag til kunderne.
Videnskabsminister Helge Sander (V) vil ifølge DR nu have IT- og Telestyrelsen til at haste-undersøge området.
TDC oplyser, at der altid vil være fejl, når der udsendes flere millioner regninger årligt. TDC afviser dog, at der skulle være fejl i helt op til hver fjerde regning.