Da netværksproblemer i går satte IBM's drift af en række centrale systemer ud af spillet, var Carlsberg godt forberedt.
Derfor blev bryggeri-giganten ikke lige så hårdt ramt som andre af IBMs kunder.
Selv om der var ekstra pres på Carlsbergs medarbejdere, så har problemerne ikke generet kunderne specielt meget, lyder vurderingen fra Lars Krejberg, der er vice precident for it i Carlsberg Gruppen.
Påvirket hele Europa
"Hele vores europæiske infrastruktur er kørt ud af Danmark, så det har påvirket forretningen i hele Europa. Det har påvirket vores SAP-systemer, vores mail og alle fællessystemer," forklarer Lars Krejberg.
Han tilføjer, at selve produktionen kører på lokale systemer, så bryggeriprocesserne kørte videre.
Den centrale del af forretningen for Carlsberg er muligheden for at bestille.
"Hele vores ordre og leveringsrygrad og alle vores administrative funktioner var påvirket," siger Lars Krejberg, som forklarer, at situationen viste, at firmaet var forberedt.
"Vi har heldigvis nogle velfungerende nødprocedurer, som vi nu har fået testet, og vi kunne konstatere, at det virker," siger Lars Krejberg.
Han mener, at langt de fleste kunder ikke har mærket den store forskel - bortset fra dem, som ikke har kunnet komme igennem på telefonen.
"Vi har nogle back-up procedurer, hvor vi optager ordrer på blanketter og fax, så og vi kan distribuere efter dem. Vi har nødprocedurer i hele vores logistikkæde," fortæller Lars Krejberg.
Ingen redundans
Den velfungerende nødprocedure ændrer ikke ved, at der har været masser af arbejde for Carlsberg, som nu også skal have efterregistreret ordrerne i systemerne.
Derfor er det Lars Krejberg heller ikke tilfreds.
"Man kan jo begynde med at sige, at vi er lidt uforstående over for, at det andet datacenter ikke som aftalt tager over inden for den aftale time, når et datacenter sætter ud," siger Lars Krejberg, der dog ikke kender forklaringen på problemerne.
"Overordnet kan jeg sige, at det ikke er tilfredsstillende, at noget, der skulle tage en time, ender med at tage mere end otte timer," siger Lars Krejberg.æ
Hanr forklarer, at tidligere kritiske hændelser med IBM har givet Carlsberg øvelse i kommunikation med IBM i den slags situationer.