Manglende mælk i nogle butikker er en af bivirkningerne af det store it-nedbrud, der ramte IBM i går, og som først blev løst i løbet af natten.
Mejerigiganten Arla har IBM til at drive store dele af virksomhedens it-systemer.
Det gælder blandt andet det bestillingssystem, som Arlas kunder bestiller varer igennem.
Da systemet i går gik ned, forsøgte Arla i første omgang at tage sin nødordreprocedure i brug. Men det fungerede heller ikke, da det også kører via IBM og var ramt af problemerne.
"Mange af vores kunder har ikke fået leveret i dag, fordi vi ikke kunne komme ind i systemet," siger Theis Brøgger, presseansvarlig i Arla.
"Vi har været nødt til at tage kontakt til kunderne og vores eneste alternativ har været at genskabe onsdagens ordrer i dag," siger Theis Brøgger.
Så butikker, der ikke fik leverancer onsdag, får heller ikke leverancer i dag.
Millionregning
Arlas systemer kørte først igen i nat ved et-tiden, og Theis Brøgger forklarer, at det endnu er uvist, hvad problemerne kommer til at koste Arla.
Det nærmeste han kan komme er, at der er tale om millioner.
"Det giver alvorlige økonomiske konsekvenser. Og når vi har fået overblik over situationen, så vil vi tage stilling til, hvad vi skal gøre i forhold til IBM," siger Theis Brøgger.
Han forklarer, at problemerne giver Arla en masse ekstra arbejde - ikke mindst fordi systemerne skal opdateres.
"Det har givet en hel masse bøvl og irritation for kunderne og for os selvfølgelig. Og vi håber ikke, at det gentager sig," sige Theis Brøgger.
IBM har overfor Computerworld afvist at løfte sløret for problemets omfang i et forsøg på at mørklægge sagen.