Kunderne i den finske del af Danske Bank, Sampo Bank, var ifølge finske medier rasende i går.
Med god grund.
For 1,2 millioner kunder kunne ikke benytte deres kort på grund af problemer hos IBM i Danmark, der leverer drift til banken.
I den irske afdeling af banken var der også problemer med betalingskort, og i Danmark ramte problemerne kunder med Maestro-kort.
Problemerne kommer lige efter, at Danske Bank gennemførte udrulningen af sit system i Finland i påsken. Den øvelse gav en række problemer i forhold til kunderne.
Det var it-problemer, som ifølge børsen.dk har ført til, at banken allerede har mistet tusinder af kunder på grund af problemerne.
Derfor er det et særdeles uheldigt tidspunkt IBM's problemer lammede de finske kort.
"Det vigtigste er renomeet. Vi har lagt meget prestige i den finske konvertering. Og et uheld som det her rammer ekstremt uheldigt," siger Sven Lystbæk, der er bankdirektør og en del af Danske Banks koncernledelse.
"Finnerne kan være ligeglade med, om det er ved os eller en anden involveret part, at problemet ligger. Det er vores ansvar," siger Sven Lystbæk.
Elendig timing
Ifølge Sven Lystbæk var der kun tale om mindre problemer i konverteringen af Sampo Banks systemer i påsken.
Han mener til gengæd, at helhedsindtrykket bliver påvirket af de nye problemer.
"Der kan ikke laves så stor en...fortsættes
... konvertering uden problemer, og selv om problemerne i går intet har med konverteringen at gøre, så er det virkelig uheldigt," siger Sven Lystbæk.
"Ethvert nedbrud, der berører kunder og deres betalingskort i timevis, er det mest følsomme, vi har," konstaterer bankdirektøren.
Sven Lystbæk forklarer, at Danske Banks aftaler med IBM opstiller retningslinjer for konsekvenserne i tilfælde af den slags udfald.
Men han vil ikke ind på detaljer for, om der for eksempel bliver tale om kompensation fra IBM's side.
"Vi kender ikke det konkrete problem i IBMs motorrum, men vi forventer, at det bliver analyseret, og at man så vidt muligt sikrer, at det ikke kan ske igen," konstaterer Sven Lystbæk.