Se Edison-finalistens præsentationsvideo
Engodsag.dk har udviklet et browser-plugin, som online-handlende danskere kan installere, og dermed sørge for, at en del af deres penge går til velgørenhed.
Det er nemlig, hvad der sker, når man blander 350 internetbutikker med en social bevidsthed, 125 danske hjælpeorganisationer i Danmark og et særligt browser-plugin sammen.
Browser-plugin’et fra Edison-finalisten Engodsag.dk er gratis og kan installeres af enhver.
Her findes en liste over 350 online-butikker, der hver især har forpligtet sig til at donere et beløb af hver handel, der foretages.
At kunderne ikke betaler ikke mere for varerne, er en vigtig pointe for Engodsag.dk, som dermed har gjort donationer til velgørenhed gratis, for kunderne i hvert fald.
Samtidig generer løsningen mere handel til de netbutikker, der tilsluttet ordningen.
Brugeren kan selv vælge, hvilke organisationer, der skal støttes. Eller lade være med at vælge, så alle organisationer støttes.
Ny livsstil for net-handlende
Engodsag.dk er etableret som virksomhed i 2004, og browser-plugin’et har bidraget til at indsamlet 2,8 millioner kroner til velgørende formål.
Der er 13 ansatte i virksomheden, der sidste år omsatte for syv millioner kroner. I 2008 forventes en omsætning på 16 millioner kroner.
Indtægterne kommer ved, at virksomheden gennemsnitligt modtager 25 procent af de indtægter, der skabes via systemet.
”Vi skaber vækst for alle. Danske internetbutikker har fået ordrer for over 100 millioner kroner takket være os. Danske hjælpeorganisationer har fået over 2,8 millioner kroner.
Og danske forbrugere har fået en helt ny livsstil, hvor velgørenhed ikke længere kun er løftede pegefingre og sultne negerbørn: Det er blevet en naturlig del af det at være en forbruger på internettet,” mener Jonathan Løw, som ejer Engodsag.dk sammen med Mads Ellegaard, Klavs Pedersen og Henrik Ljung Laursen.
150 millioner om to år
Plugin’et er ved at blive patenteret. Konceptet har i dag over 130.000 registrerede brugere.
I 2008 lanceres plugin’et i Sverige, Tyskland, Holland, England, Italien, Frankrig og USA, hvor der er indgået aftaler med flere end 4.000 online-butikker og 200 hjælpeorganisationer.
Der er indgået strategiske partnerskaber med blandt andet Hewlett-Packard, Microsoft og Bullguard om distribution af plugin’et.
Målet er at lancere i yderligere fem lande i 2009 og runde en årlig omsætning på 150 millioner kroner inden udgangen af 2010.
Se Edison-finalistens præsentationsvideo
Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison